Referat instituttrådsmøte Helsam 15. september 2021

Referat fra instituttrådsmøte 15.9.2021, kl 9 - 11 på Zoom

Tilstede; Terje P. Hagen, Kåre Moen, Eline Aas, Heidi Fjeld, Kaja Kvaale, Kirsti Langvatn, Line Løw og Henry Ramana

I tillegg; Knut Tore Stokke og Irene Auke

Sak/tema

Beskrivelse/momenter fra diskusjonen

Oppfølging/ansvarlig

Kommentarer til innkallingen

Det var ingen kommentarer til referatet fra møtet 10. juni 

 

Diskusjonssaker

   
Rekrutteringsform instituttleder og styre vs råd

Diskusjonen ble delt i to. Rådet var samstemte i at det er ønskelig å rekruttere instituttleder gjennom valg, men det ble problematisert at det er krevende å få kandidater til å stille til valg. Det ble spilt inn at en tredelt ledelse av instituttet etter modell fra fakultetet kunne bidra til avlastning av instituttleder og gjøre vervet mer attraktivt. 

I spørsmålet om råd vs styre gikk diskusjonen i denne omgang på om vi skulle sette i gang en videre utredning av hva de ansatte ønsker seg. 

Vi kommer tilbake til diskusjonen av en annen ledelsesmodell og konkluderer i spørsmålet om rekruttering av instituttleder i neste møte.

Vi ber avdelingslederne ta opp spørsmålet om råd vs styre blant de ansatte. Vi kommer tilbake til saken i neste møte.

Virksomhetsrapportering T2 2021

Vi gikk gjennom forslag til ledelseskommentar og økonomirapport. 

Det ble gitt innspill på at bruk av årsplanen og inndeling i overskrifter som forskning, undervisning og kunnskap i bruk kan bidra til at ledelseskommentarene heves litt utover en oppsummering av aktiviteten i rapporteringsperioden. 

Innspill fra diskusjonen innarbeides i virksomhetsrapportene. Endelig versjon av rapportene sendes instituttrådet til orientering. 
Coronasituasjonen

Instituttleder innledet med en kort statusoppdatering; mer aktiv kommunikasjon av status som et tiltak etter spørreundersøkelsen på slutten av fjoråret. Det har vært en utfordring at informasjonen fra UiO og/eller fakultet har kommet tett opp til perioden den gjelder fra. 

Det ble spilt inn at det virker som det fortsatt er stor variasjon i hvordan studentene opplever pandemien og at det også framover trolig vil være noen som er redde for større forsamlinger.

Det ble etterspurt utstyr for hybrid undervsining i undervisningsrommene. Så lenge man legger til grunn at det digitale tilbudet består av forelesers stemme kombinert med presentasjonen så er undervisningsrommene ok utrustet. 

 

Informasjonssaker

   
HMS
  • Arbeidsmiljøundersøkelsen ARK skal gjennomføres på hele fakultetet i begynnelsen av 2022
 
Instituttleder orienterer om aktuelle saker
  • Utredning av master i folkehelse; det ble orientert om at avklaringen av nye studieplasser er forskjøvet til våren. Saken kommer opp for diskusjon i neste rådsmøte.
  • Valg av midlertidig vitenskapelig ansatt til instituttrådet for 2022; forberedelsene til valget er i gang med at vi informerer om valgperiode og frist for kandidatforslag. 
 

Eventuelt

  1. Det ble etterspurt status for arbeidet med bedre system for håndtering av frikjøp og håndtering av undervsiningsplanlegging. 
     
  2. Det ble foreslått at vi kunne hatt innspill fra studentrepresentantene som eget fast punkt i agendaen på rådsmøtene. 
  1. Når det gjelder frikjøp så er det lagt opp til at vikarbehov skal avklares og løses gjennom oppstartsmøtet for nye prosjekter. 
    Instituttet jobber med oppdatering av underlag og dimensjonering av bemanningsplanen, men det er ikke noe instituttarbeid på hvordan avdelingene fordeler undervisningsoppgaver eller individiuelle undervisningsregnskap. 
Publisert 20. sep. 2021 12:18 - Sist endret 20. sep. 2021 12:18