Referat instituttrådsmøte Helsam 10. juni 2021

Referat fra instituttrådsmøte 10.6.2021, kl 9 - 10.55 på Zoom

Tilstede; Terje P. Hagen, Eline Aas, Kåre Moen, Heidi Fjeld, Kaja Kvaale, Kirsti Langvatn, Line Løw og Steffen Falkevik

I tillegg; Ragnhild Hellesø (første sak) og Knut Tore Stokke (referent)

Sak/tema

Beskrivelse/momenter fra diskusjonen

Oppfølging/ansvarlig

Kommentarer til innkallingen

Det var ingen kommentarer til referatet fra møtet 17.mars

 

Diskusjonssaker

   
Utredning - nytt masterprogram

Instituttleder innledet med en presentasjon av bakgrunnen for saken:

  • Vedtak i fakultetsstyret om å utrede muligheten for en master i folkehelse og bærekraftig samfunnsutvikling. Aktuelt med finansiering i form av nye studieplasser.
  • Naturlig kobling mot mange av våre eksisterende programmer.
  • Master i folkehelse har en lang historie ved Helsam og vært oppe til diskusjon flere ganger de siste årene
  • Helsam har satt ned en arbeidsgruppe med representanter for alle avdelinger untatt allmennmedisin. Gruppa skal lage en plan for prosessen og sette opp et forslag til spesialiseringer som kan inngå i et program.
  • Møte med fakultetsledelsen 24. juni hvor vi går gjennom arbeidsgruppas forslag.

Diskusjonen i instituttrådet dreide seg særlig rundt balansen mellom bredde og spesialisering i et slikt studieprogram. Rådets forståelse var at Helsams komparative fortrinn vil være et program med noen tydelige spesialiseringer hvor vi kan dra nytte av høyt faglig nivå. Det ble også vurdert nyttig for ferdigekandidaters konkurranseevne på arbeidsmarkedet. 

Instituttrådet var i tillegg opptatt av at man underveis i prosessen sørger for god forankring og ivaretagelse av fagmiljøene. I tidligere arbeid med et MPH-program har dette vært en utfordring. 

Det ble også etterlyst at det må arbeides med en overordnet faglig profil for programmet. 

Rådets innspill tas med til arbeidsgruppa.

Arbeidsgruppas forslag til prosess og spesialiseringer oversendes rådet til orientering. 

Virksomhetsrapportering T1 2021

I tillegg til rapporteringen for T1 så ble det trukket fram to usikkerhetspunkter til instituttets økonomiske situasjon. 

  • De nye økonomisystemene gjør at vi får en mer presis beregning av overhead i prosjektene. Det vil påvirke nettobidraget, men det er ennå ikke klart i hvilken retning det påvirkes eller hvor stor effekten vil være. 
  • Coronasituasjonen gjør at vi har lavt forbruk av driftsmidler i avdelingene. Det vil være behov for en diskusjon av mulighetene for overføring av driftsmidler og hvordan dette stiller seg opp mot andre behov.

Fra rådet ble det gitt tydelig innspill på at det vil være ønskelig med mulighet for overføring av driftsmidler ettersom mange har planlagte aktiviteter som står klare for gjennomføring så fort det blir lettelser i tiltakene. 

 

 
Coronasituasjonen

De lettelser som har kommet i tiltakene påvirker i begrenset grad vår virksomhet dette semesteret. For høsten forventer vi at det vil bli mulig å få til en mer normal virksomhet, men det forventes blant annet avstandskrav på 1 m også ved oppstartene av nytt semester. Vi forventer også at det er en del internasjonale studenter som ikke vil få anledning til å være fysisk tilstede ved semesterstart. Det betyr at det også for starten av neste semester forventes en del digital undervisning. Avdelingene har også gitt innspill på at man opplever hybridundervisning som krevende og at man primært ønsker å tilby enten digital eller fysisk undervisning.  

Rådet ga innspill på at vi må ha ambisjoner for å få til mest mulig fysisk undervisning. Erfaringsutveksling fra de som har positive erfaringer med hybridundervisning kan være et tiltak.
Det bør også vurderes hva slags tiltak som kan iverksettes for å gjenoppbygge godt fysisk arbeidsmiljø og gjøre det attraktivt å være på kontoret. 

Instituttledelsen tar med seg rådets innspill til oppfølging av coronasituasjonen. 

Informasjonssaker

   
HMS    
Instituttleder orienterer om aktuelle saker
  • Innføringen av nye økonomi og lønnssystemer
    Hovedtrekkene er at lønnsutbetalingene går som de skal. Prosjektøkonomi og regnskap fungerer også bra, mens det er mer utfordringer med bestilling/faktura og timelønn. Utfordringene går særlig på mulighet til styring av flyten av det enkelte bilag/kontrakt i systemet og at løsningene oppleves litt mer tungvinte enn de vi hadde fra før. 
 

Eventuelt

   
Publisert 11. juni 2021 12:38 - Sist endret 11. juni 2021 12:38