Referat fra instituttrådsmøte Helsam 19. janaur 2022

Referat fra instituttrådsmøte 19.1.2022, kl 9 - 11 på zoom

Tilstede: Terje P. Hagen, Eline Aas, Kåre Moen, Heidi Fjeld, Kaja Kvaale, Line Løw, Kirsti Langvatn

I tillegg; Randi Opheim, Ragnhild Hellesø, Irene Auke og Knut Tore Stokke (referent)

 

Sak/tema

Beskrivelse/momenter fra diskusjonen

Oppfølging/ansvarlig

Kommentarer til innkallingen

Det var ingen kommentarer til referat fra møtet 24. november

 

Diskusjonssaker

   
Langtidsprognose 22-26

Vi gikk gjennom langtidsprognosen og forutsetningene den bygger på. Det kom ikke innspill om justeringer av prognosen, men rådet ba instituttet jobbe mer med å skape forståelse i organisasjonen for hvordan vi gjennomfører frikjøp mot BOA-virksomheten.

Langtidsprognosen ferdigstilles for innlevering 20. januar. Ledelseskommentarer og økonomirapport sendes instituttrådet til orientering.
Nettobidrag fra BOA-prosjektene

Vi gikk gjennom de viktigste prinsippene for regnskapsføring av BOA-virksomhet og hvordan disse påvirker bevilgningsøkonomien i form av nettobidrag. Rådet tok saken til etterretning.

 
Nytt masterprogram i folkehelse, epidemiologi og bærekraftige helsetjenester

Instituttleder gikk gjennom bakgrunn for arbeidet og status. Etter møte med fakultetsledelsen og UiO-sentralt ligger det an til at vi tilbys nye studieplasser for oppretting av programmet, men UiO har bare 20 studieplasser å fordele så vi har ennå ikke noen tilstrekkelig avklaring av finansieringen. For en økonomisk bærekraftig gjennomføring trenger vi 40 nye studieplasser som sammen med omdisponering av 40 eksisterende plasser ved Helsam vil gi et årlig opptak på 40 studenter. 

Rådet presiserte at Helsam ikke kan opprette nytt program hvis  det vil innebære at vi samlet sett øker de ansattes undervisningsbelastning. 

 
Forslag til valgkomite

Fakultetsstyret skal oppnevne valgkomiteer til dekanvalget og instituttledervalget. Komiteene består av to vitenskapelig ansatte, en teknisk-administrativt ansatt og en student. 

 

Forslag på komitemedlemmer sendes Knut Tore og Terje på epost. 

Informasjonssaker

   
HMS    
Instituttleder orienterer om aktuelle saker

- Ny avdelingsstruktur; vi avventer avklaring av opprettelse av nytt studieprogram før vi går videre med arbeidet. 

- Coronasituasjonen
Det blir en overgang til fysisk/hybrid undervisning for BA/MA fra 1. februar.
Eksamen avvikles digitalt eller som hjemmeeksamen fram til påske.
Hovedregel om hjemmekontor består, men vi vil utvise mer fleksibilitet i takt med økt fysisk undervisning.

 

Eventuelt

   
Publisert 25. jan. 2022 13:23 - Sist endret 25. jan. 2022 13:23