Referat instituttrådsmøte Helsam 17. januar 2024

Referat instituttrådsmøte 17.1.2024, kl 9 - 1020 på Zoom

Tilstede; Elin O. Rosvold, Lisbeth Thoresen, Jonas Minet Kinge, Sigurd Maurud, Kirsti Langvatn, Line Løw, Aleksei Onnesepp, Kristoffer Johansen

I tillegg; Helle Fritzsønn, Eduardo Ramirez Lizardi, Belma Skender og Knut Tore Stokke

 

Sak/tema

Beskrivelse/momenter fra diskusjonen

Oppfølging/ansvarlig

Kommentarer til referat eller innkallingen

Dte var ingen kommentarer til referat fra møtet 6. desember

 

Diskusjonssaker

   
Virksomhetsrapport T3 2023

Hovedtrekk i ledelseskommentaren og økonomirapporten ble presentert og det ble åpnet for innspill og kommentarer. 

Instituttrådet var opptatt av:

  • at en usikkerhet rundt framtidig fordelingsmodell for studiene våre også kunne innebære bedret finansiering
  • at rapporteirngen også må få fram styrkene ved dagens tilbud
  • at det tydeliggjøres at en nedbemanning som følge av redusert aktivitet vil være en siste utvei
  • at det fokuseres på internkommunikasjon rundt den vanskelige situasjonen instituttet står i

 

Instituttrådets innspill innarbeides i virksomhetsrapportene før oversending til fakultetet.

Endelig versjon av rapportene sendes ut med referatet. 

Prosess med omorganisering av Sustainit og HELP

Instituttleder orienterte om det pågående arbeidet med en omorganisering av Sustainit og HELP. Det foreslås at Sustainit legges inn som en egen enhet under Helsam. Det vil trolig innebære at instituttet først og fremst blir en tjenesteleverandør for administrative tjenester. For HELP så er det flere ulike forslag som utredes. 

Institutrådet etterspurte en tydeliggjøring av de faglige synergiene ved å legge Sustainit til Helsam. 

 

Vi tar med oss rådets innspill inn i det videre arbeidet. 

For Helsams del så vil det være et viktig prinsipp at de endringene som foreslås ikke innebærer at ressursene til egen virksomhet begrenses som følge av en omorganisering. 

Møteplan for 2024

Det er foreløpig satt opp instituttrådsmøter knyttet til de faste fristene for virksomhetsrapportering: 

8. mai
11. september
27. november

Det var tilslutning til at vi setter opp disse møtene og at det ved behov kan kalles inn til ytterligere møter. 
 

 

Informasjonssaker

   
HMS

 

 
Instituttleder orienterer om aktuelle saker
  • Status arbeidet med fagevaluering av forskningen;
    Det pågår et intensivt arbeid med å ferdigstille egenevalueringsrapporter innen utgangen av januar. 
  • Status for arealer
    Vi har fått forslag til erstatningsarealer for Stjerneblokka i Forskningsparken. Vi ser sammen med SME på hvordan det vil fungere på kort og lengre sikt. 
  • Prosess for å vurdere sammenslåring OD-MED er kommet i gang. Arbeidsgruppa samler inn data og vil blant annet gjennomføre intervjuer med ulike ansatte de neste ukene. 
 

Eventuelt

   
Publisert 19. jan. 2024 12:11 - Sist endret 19. jan. 2024 12:11