English version of this page

Ernæring ved kreft og gastrointestinale tilstander

Vi forsker på ernæringsstatus hos barn og voksne med kreft og gastrointestinale tilstander, og undersøker hvordan tilpasset kostbehandling kan forbedre deres helse og livskvalitet.

Bildet kan inneholde: smil, hode, bukse, virveldyr, organ.

Forskningsgruppa har tett samarbeid med Oslo Universitetssykehus, fra venstre: Janne Kvammen, Ketil Størdal, Cathrine Strandskogen, Christine Henriksen og Knut Lundin

Foto: Åshild Kolle, UiO

Vår forskning går ut på å kartlegge ernæringsstatus hos barn og voksne som er rammet av kreft eller lever med kroniske gastrointestinale tilstander slik som cøliaki eller tarmsvikt.

Vi bruker ulike metoder som: kostholdsundersøkelser, antropometriske målinger, måling av kropps-sammensetning og hvilemetabolisme. Vi får utført analyser av blod, uring og avføring, og samler inn pasient-rapporterte utfall (PROMs) slik som mage-tarm symptomer og livskvalitet.

Vi utfører kliniske studier der vi evaluerer effekten av individuell kost- og ernæringsbehandling på kliniske endepunkter som for eksempel underernæring, magetarm-symptomer og livskvalitet. Intervensjonene inkluderer kostråd samt bruk av næringsdrikker, enteral – og parenteral ernæring.

Les mer på de engelske sidene til forskningsgruppen

Nå rekrutterer vi deltagere til en studie av barn med cøliaki og en referansegruppe av barn uten cøliaki.

Informasjonsskriv foreldre til barn 6-15 år med cøliaki

Informasjonsskriv foreldre til barn 6-15 år uten cøliaki

Informasjonsskriv til ungdom 16-18 år med cøliaki

Informasjonsskriv til ungdom 16-18 år uten cøliaki