Godkjenninger
Sak 35/2012 Godkjenning av møteinnkalling
Møte innkallingen ble godkjent.
Sak 36/12 Godkjenning av referat fra forrige MED-LAMU
Referatet fra MED-LAMU – møtet 12.9.2012 ble godkjent uten kommentarer.
Orienteringssaker
Sak 37/2012 Kartlegging av det psykososiale arbeidsmiljøet ved UiO
HR-direktør Anita Sandberg orienterte om Arbeidsmiljø- og klima undersøkelsen ARK. Se vedlagte PP-presentasjonen
ARK er en arbeidsmiljøundersøkelse som er utviklet spesielt for UH-sektoren på initiativ fra UiO. Sandberg understreket at presentasjonen avspeiler status for prosjektet per i dag. Etter piloten ved TF og første gjennomkjøring på NTNU, kan det skje visse justeringer av verktøyet og måten undersøkelsen vil bli gjennomført på ved UiO. Undersøkelsen må forankres i AMU og i ledelsen ved UiO med klare rammer og premisser. Planen er at UiO skal lansere undersøkelsen i løpet av våren 2013.
Forskning viser at det er en klar sammenheng mellom forberedelse, gjennomføring og oppfølging i etterkant og hva man får ut av slike undersøkelser. Undersøkelsen består derfor av et spørreskjema, faktaark, oppfølgingsmøter og handlingsplaner og skal gjentas hvert annet år slik at endringer kan registreres. Spørreskjemaet er utformet på bakgrunn av anerkjente teorier og har fokus på hva som skal til for å kunne lykkes i arbeidet og på konkurrerende verdier som kan ha innflytelse på arbeidsmiljøet og klimaet i en organisasjon.
Vitenskaplige- og administrative ansatte vil få samme spørreskjema, men vil ikke behøve å svare på spørsmål som ikke er relevante for egen arbeidssituasjon. Undersøkelsen vil gi mye informasjon på aggregert nivå, men resultatene vil bli brutt ned per enhet for behandling i oppfølgingsmøter i etterkant.
Sak 38/2012 Utfordringer knyttet til kontorsituasjonen for ansatte ved Klinmed med arbeidsplass i sykehusene
Marianne M. Østby v/Klinmed orienterte om utfordringene instituttet opplever når det gjelder renhold og lokaliteter/flytteprosesser, spesielt ved OUS.
Renholdsrutinene som gjelder er vask en gang i måneden etter behov. Utover dette må de ansatte selv vaske og tømme søppel. Ledelsen ute på klinikkene er urolige for hvordan det dårlige renholdet kan påvirke helsen og motivasjonen til de ansatte. Problemstillingen er tatt opp med TA, men de sier at dette er instituttets problem, ikke TA sitt. Det må tas tak i dette, men det er uklart hvordan dette kan løses på en god måte.
Det skjer en fortetting i OUS slik at kontorsituasjonen er blitt vanskeligere, spesielt å få plassert stipendiatene. Det skjer også flytting av funksjoner som medfører at ansatte må bytte kontor eller flytte til andre lokaliteter. Dette har ofte skjedd uten at de UiO-ansatte eller instituttledelsen har blitt varslet eller tatt med på råd. For at fakultetsledelsen skal kunne klare å bistå instituttet, er det viktig at fakultetsledelsen blir varslet når det oppstår konkrete situasjoner som påfører ansatte ekstra belastninger.
Sak 39/2012 Kort orientering fra ledelsen og HMS-koordinator
Fakultetsdirektøren orienterte om at IHR-prosjektets utredningen om ”Roller og ansvar” nå er behandlet i universitetsstyret. Alternativet der de fleste administrative oppgavene skal utføres på lavest mulig nivå ble vedtatt. Det ble imidlertid også vedtatt at noen funksjoner bør sentraliseres mer enn i dag, for eksempel personal, regnskap og arkiv. Fakultetet er invitert til et møte med IHR- sekretariatet den 27.november for å diskutere hvilke oppgaver vi finner det formålstjenlig å utføre på hvilket nivå.
HMS-koordinator orienterte kort om følgende saker:
• Fakultetet skal levere en bestilling på behov for bistand fra Bedriftshelsetjenester for 2013.
• Den nye standarden som legger føringer for HMS-arbeidet ved UiO krever at ledelsen på de ulike nivåene har en konkret gjennomgang av HMS-systemet. UiO sentralt, fakultetsnivået og instituttene er pålagt den samme gjennomgangen.
• Det er nedsatt en arbeidsgruppe med oppdrag å dokumentere hvordan HMS-arbeidet er lagt opp, både for fakultetet som helhet og på hvert enkelt institutt.
Sak 40/2012 Kort orientering fra fakultetsverneombudet
Det er gjennomført valg av verneombud og varaverneombud på Helsam og i fakultets-administrasjonen. På IMB er det foretatt noen suppleringsvalg.
Valg av fakultetsverneombud og vara er overlatt til fagorganisasjonene da det ikke møtte mange nok til at et valg kunne gjennomføres på valgmøtet det var innkalt til.
Nye arbeidstakerrepresentanter til MED-LAMU er valgt, mens representantene på arbeidsgiversiden ikke er på plass ennå.
I september var fakultetsverneombudet og vara på årskonferanse i Throndheim for universitetenes hovedverneombud. Tema var blant annet arbeidsmiljø i forbindels emed omstillingsprosesser.
Sak 41/2012 Møteplan for 2013
Den foreslåtte møteplanen for vår 2013 ble vedtatt. Det vil bli sendt ut beskjed til de nye MED-LAMU – medlemmene så snart sammensetningen av utvalget er klart.
Diskusjonssaker
Sak 42/2012 Handlingsplan for bedre arbeidsmiljø – Oppfølging av prosjektet Arbeidsmiljøfokus 2011
Handlingsplanene for Helsam og IMB ble behandlet på LAMU- møtet 15. juni 2012. Planen fra Klinmed kommer først nå da saken ble utsatt på forrige møte pga tidsnød. Det var en felles oppfatning om at planen var god og godt gjennomarbeidet. Fakultetsverneombudet la spesielt vekt på at planen omfatter både strukturelle forhold og forhold på individnivå. Han påpekte at Klinmed mangler vararepresentaner noen steder og at dette bør på plass så snart inndelingen i verneområder er evaluert våren 2013.
Vedtakssaker
Sak 43/2012 Fokusområde for hele fakultetet, Helsam og fakultetsadministrasjonen
På bakgrunn av orienteringen fra Anita Sandberg om den kommende arbeidsmiljøundersøkelsen ARK, var det stor enighet om at gjennomføringen av ARK må bli hovedfokuset for HMS-arbeidet ved hele fakultet i 2013. Det ble fremhevet at denne undersøkelsen ville fange opp flere av de andre forslagene til fokusområder. I tillegg er det slik at IMB-LAMU og Klinmed-LAMU kan bestemme egne fokusområder og har handlingsplaner som skal følges opp. Dette vil fange opp forslagene til fokusområder som handlet om forhold knyttet til disse instituttene. Helsam og fakultets-administrasjonen har egne handlingsplaner, men fremmet ikke forslag til egne fokusområder for behandling i MED-LAMU.
Referatsaker
Sak 44/2012
-
Møte i AMU 3.9.2012
AMU har vedtatt at det er anledning til å trene alene i arbeidstiden, ikke nødvendigvis sammen med andre slik kravet var tidligere. Trening i arbeidstiden skal som tidligere avklares med leder.
Det blir LAMU-seminar 8.2.2013 – De nye LAMU-medlemmene vil bli orientert om dette sammen med orienteringen om møtedatoer for vår 2013.
-
Møte i IMB-LAMU 5.9.2012
Fakultetsverneombudet var observatør på møtet og kommenterte den gode kommunikasjonen med TA. Mange av sakene som blir behandlet i IMB-LAMU er knyttet til fysiske forhold. TA møter derfor fast på alle LAMU-møtene ved instituttet.
-
Møte i Klinmed LAMU 20.9.2012
Fakultetsverneombudet kommenterte at det var oppløftene at ledelsen ved Klinmed på lengre sikt er opptatt av å tilpasse personalressursene i personalseksjonen til arbeidsmengden.
Sak 45/2012 Eventuelt
Ingen saker