Referat fra møte i MED-LAMU 10. november 2016

BHT:  Trine Evensen

Sekretær: Elisabeth Olsen

Sak 29/2016 Godkjenning av møteinnkalling

Møteinnkallingen ble godkjent. Knut Tore Stokke informerte om at Ledelsens gjennomgang ved Helsam ikke er gjennomført ennå og dermed ikke kunne presenteres for LAMU til dette møtet.

Sak 30/2016 Godkjenning av møtereferat fra forrige MED-LAMU

Referat fra møte 15.09.2016 ble godkjent.

Orienteringssaker:

Sak 31/2016 Kort orientering fra fakultetsledelsen

Unn-Hilde Grasmo Wendler informerte kort om det kommende arbeidet med ROS-analyser, revidering av beredskapsplan samt gjennomføring av skrivebordsøvelse som er planlagt i 2017. Enheten for HMSB vil tilrettelegge arbeidet.

Sak 32/2016 Kort orientering fra lokalt hovedverneombud

Mye av aktiviteten som lokalt hovedverneombud har vært involvert i har dreid seg om samarbeid mellom ledelse og verneombud. Det har også vært noen avklaringer knyttet til rolleforståelse, enkelte er usikre på vernerollen og trenger støtte.

Sak 33/2016 Tiltaksplaner etter vernerunde i fakultetsadministrasjonen.

Det er gjennomført vernerunder i hele fakultetsadministrasjonen, på Sogn Arena, hos REK i Gullhaugveien og ved Seksjon for medisinsk informatikk i Forskningsparken. Tiltaksplanene ble gjennomgått.

Sak 34/2016 Sammensetning av MED-LAMU for perioden 2017-2018

Notat av 03.11.2016. Ny sammensetning av LAMU ble tatt til etterretning.

Sak 35/2016 Møtedatoer og tidspunkter i 2017

Det skal avvikles fire møter i året. I 2016 har møtene funnet sted på torsdager kl.14.30 – 16.00. Tidspunktet endres til kl. 9 - 10.30, da er det enklere dersom møtene blir kortere enn oppsatt.

Møtedatoer for 2017:

1. møte feb/mars (ikke påskeuka): 30.mars

2. møte mai/juni: 8. juni

3. møte sept/okt (ikke uke 40): 21. september

4.møte nov/des: 16. november

Sekretæren for MED-LAMU innkaller både medlemmer og varamedlemmer i Outlook.

Referatsaker:

Sak 36/2016 - referater

Referat fra møte i LAMU ved Klinmed i høst er ikke ferdigstilt

Referat fra møte i LAMU ved IMB i høst er ikke ferdigstilt

Referat fra med i LAMU ved BIO og NCMM 19. mai 2016

Referat fra møte i AMU 19. september 2016

Sak 37/2016 Eventuelt

LAMU diskuterte møtevirksomheten og aktiviteten i de to årene som sittende LAMU har fungert. En av erfaringene er at det er få konkrete saker som kommer til LAMU, det er hovedsakelig rapporter og oversikter i henhold til HMS-årshjulet som behandles. Dette kan være fordi tre av fakultetets fire grunnenheter har egne LAMU-er som fanger opp de fleste konkrete sakene.

Marian Berge Andersen spilte inn at det er vanskelig å få gjennomført risikovurderinger på alle lab-er. Det er ønskelig med mer støtte fra sentralt hold, men selve risikovurderingen må gjøres av lokalt ansatte med nødvendig lab-kompetanse. I praksis medfører det at det ikke gjennomføres i den grad det burde. Videre er ECO-online ikke så brukervennlig som man kunne ønske.

Trine Evensen spilte inn at arbeid med inkluderende arbeidsliv (IA) og rus/Akan er områder der det er nyttig å arbeide med konkrete tiltak lokalt.

De fire avtroppende LAMU-medlemmene fikk en liten oppmerksomhet.

Publisert 18. mars 2016 13:24 - Sist endret 27. apr. 2017 10:23