Referat fra møte i MED-LAMU

Sak 10/2018 Godkjenning av innkalling

Møteinnkallingen ble godkjent.

Sak 11/2018 Godkjenning referat fra forrige møte i MED-LAMU

Referat fra møte 27.02.2018 ble godkjent.

Sak 12/2018 Kort orientering fra fakultetsledelsen

• Det ble avholdt en beredskapsøvelse på fakultetet 11. juni, og det gikk greit sett i lys av at det var den første øvelsen vi har hatt. Det var en skrivebordsøvelse i regi av HMSB. Det skal holdes årlige øvelser fremover.
  • Ledelsen ba om innspill til hvordan vi kan skape positiv oppmerksomhet rundt LAMU-valget til høsten. Diskusjonen var innom følgende punkter:
    • Det er viktig å framsnakke LAMU og å informere bredt for å finne dem som har lyst til å stille til valg.
    • Man må prøve å øke bevisstheten om at det å være medlem av LAMU representerer en mulighet til å være med å påvirke arbeidsmiljøarbeidet, og å bli hørt.
    • Dersom det er valg til arbeidstakerrepresentanter fra hele fakultetet kan det bli lettere å skape oppmerksomhet, og å finne flere kandidater.
    • Mange vet ikke hva LAMU er, og det kan være andre grunner til at det ikke er attraktivt.
    • Ledere bør i større grad være tydelig om at det er positivt å ta på seg slike verv.

Sak 13/2015 Kort orientering fra lokalt hovedverneombud (LHVO)

LHVO deltok på beredskapsøvelsen. Det har også være et heldagsseminar for verneombud. I tillegg deltar LHVO på IDF-møter og har månedlige møter med ledelsen.

Sak 14/2018 Fokusområde for 2018

Fokusområder for 2018:

• trivsel på arbeidsplassen
  • IA-arbeid, med fokus på hvordan man lettere kan lykkes med omplassering som tiltak når det er aktuelt.

MED-LAMU diskuterte hvordan det kan jobbes videre med disse temaene i sitt forrige møte, og ble enige om å følge det opp i dette møtet. På Klinmed har det vært fokus på disse tingene i arbeidsmiljøarbeidet, blant annet er det tatt med i ledelsens gjennomgåelse. Klinmed-LAMU har også lignende fokusområder. På Helsam er det faste fellesadministrative møter, og Sissel Aastorp har fortalt om rollen i LAMU der, samt litt om hospiteringsordningen. HMS er satt opp som et fast punkt på møtene.

Det ble diskutert om HELSAM burde ha eget LAMU, men det var enighet om at det må vurderes lokalt av HELSAM selv.

UiOs sentrale AMU har også satt i gang et kartleggingsarbeid angående blant annet omplassering som tilretteleggingstiltak. Det er også et viktig poeng at IA-arbeid er mer enn sykefraværsoppfølging, det er også for eksempel fokus på seniorer og tiltak å holde dem lenger i arbeid, og tilrettelegging for ansatte med forskjellige tilretteleggingsbehov.

Når det gjelder fakultetets ordning for hospitering/omplassering er ikke det tenkt at det kun skal være relatert til tilrettelegging knyttet til sykefravær. Hospitering er tenkt å være et personalpolitisk virkemiddel som også har til hensikt å gi hospitantene nye faglige perspektiver, kunnskap om andre enheter samt styrke nettverket. For å få til en vellykket plan for hospitering er det viktig at avgivende enheter er villing til å dekke lønnen i den aktuelle perioden. Det er også mange muligheter når det gjelder varighet, det kan være både korte og lengre perioder, men også for eksempel at man hospiterer et sted en dag i uka.

Sak 15/2018 HMS-årsrapporter for enhetene 2017

Det er noen punkter i årsrapporten der flere enheter ikke oppfyller kravene helt. Det gjelder for eksempel det å få ledere til å ta den obligatoriske HMS-opplæringen. Her ble det nevnt at man kan arrangere lokale kurs, som kanskje gjør terskelen lavere for å gjennomføre kurset. Når det gjelder opplæringen som verneombud skal ha, er den på 40 timer og arrangeres ofte i løpet av en uke. Man kan kan også ta opplæringen som moduler og fordele den over et par semestre for eksempel, da kan det bli enklere å få gjennomført opplæringen ved siden av løpende arbeidsoppgaver. Det at disse kursene ikke også arrangeres på engelsk gjør det vanskelig for de som ikke snakker norsk å ta på seg verv som verneombud blant annet.

Det ble spilt inn at selve regelverket kunne vært et nettkurs, slik at man kan ta det når man har tid og anledning.

Når det gjelder tilbakemelding til enhetene om deres HMS årsrapporter ble det enighet om at det ikke sendes ut noen brev eller oppfølging til den enkelte enhet da enhetene selv har ansvar for å følge opp dette. Det ser ut til at HMS-årsrapportene brukes aktivt av enhetene.

vedlegg

Sak 16/2018 Sykefraværsstatistikk for 2017

Sykefraværsstatistikken ble gjennomgått og tatt til etterretning.

vedlegg

Sak 17/2018 Referatsaker

Referat fra møte i AMU: 5. mars 2018

Eventuelt

Sak 18/2018 Valg til LAMU

LAMU vedtok at valg av to arbeidstakerrepresentanter skal velges blant samtlige av fakultetets stemmeberettigede. Arbeidsgiversiden henstilles til å oppnevne arbeidsgiverrepresentanter på en slik måte at LAMU har god representasjon fra fakultetets enheter.

Publisert 8. jan. 2018 13:05 - Sist endret 6. mai 2022 13:28