Vaksiner redder liv

Hvorfor bør vi vaksinere oss? Hvor godt virker vaksinene vi gir våre barn? Er vi rustet mot fremtidens sykdommer?

Sprøyte

Tidligere fryktede sykdommer er nå nærmest utryddet - takket være vaksiner? Illustrasjon: Colourbox

Solid kunnskap helt gratis

Seminaret er åpent for alle, og fullstendig gratis. En god deal, kaller vi det.

Dette er rett og slett en ypperlig måte å få med seg litt ny kunnskap på. Du trenger ikke være fagperson for å høste frukter av dette seminaret. Det er satt sammen for deg som synes medisin og helse er spennende - enkelt og greit.

1. Immunsystemet glemmer aldri sine fiender?

Spurkland vil ta for seg immunsystemets hukommelse - for immunsystemet husker.

– Når vi vaksineres mot en mikrobe, får immunforsvaret en forvarsel om hvordan en eventuell infeksjon vil være. Det gjør at vi vil være helt eller delvis beskyttet mot sykdom forårsaket av den aktuelle mikroben, forklarer Spurkland.

2. Tuberkulose: Kan vi vaksinere oss mot en politisk basill?

– Tuberkulose er et speil for samfunnet. Dårlig politikk betyr mye tuberkulose, sier Bjune.

Knapt noen sykdom med unntak av hivinfeksjon har satt i gang så mye internasjonal aktivitet i vår tid som nettopp tuberkulose. Nå er drømmen å lage en ny vaksine mot sykdommen. Men det er ikke gjort med et fingerknips.

3. Smartere og bedre vaksiner mot influensa

Hva er egentlig influensa? Og hvorfor må vi hele tiden lage nye vaksiner mot viruset?

Bjarne Bogen vil i sitt foredrag gi en oversikt over influensa og influensavaksiner. Han vil også fortelle om utviklingen av smarte og treffsikre dna-vaksiner som skal utmanøvrere influensaen.

4. Vaksiner og immunterapi mot hiv - ikke så enkelt?

Den besynderlige pandemien hiv utgjør et formidabelt globalt helseproblem. Akkurat som med tuberkulose krever hiv en komplisert behandling som ofte ikke er tilgjengelig for store pasientgrupper. Derfor fortsetter smitten å bre om seg, selv om den faktisk kunne vært stoppet.

Hvordan er utsiktene til en hivvaksine? Hva er potensialet - og hvor ligger utfordringene? Dag Kvale avslører.

5. Har vi et barnevaksinasjonsprogram som virker?

Foredragsholder: Overlege Marianne A. Riise Bergsaker, Folkehelseinstituttet

Hvordan virker vaksinasjonsprogrammet for barn? Hva har skjedd med sykdommene etter at vi startet å vaksinere mot dem?

Marianne Riise Bergsaker skal snakke om vaksinasjonsdekning, bivirkninger og forekomst av sykdom. Hun forklarer hva som er forskjellen på en programvaksine og andre vaksiner, og forteller hva som skal til for at en vaksine inngår i et program.

Flere seminarer i 2014

Det medisinske fakultet fyller 200 år i 2014. En del av feiringen gjennom året er ti lørdagsseminarer. Dette er nummer fem i rekken.

Neste seminar er 24. mai: Mat og magefølelse

Publisert 23. des. 2013 12:46 - Sist endret 14. mars 2019 14:24