Mat og magefølelse

Kan vi spise oss friske? Hva skyldes trenden med glutenfri mat? Hva skjer egentlig i tarmene våre? Bakterier er ikke bare fiender, de kan også være våre allierte. Lær mer om hvordan maten vi spiser påvirker kroppen og om hvordan tarmbakteriene jobber på lag med oss.

Kornprodukter

Hva slags mat bør vi spise for å holde oss friske? Illustrasjon: Colourbox.com

Solid kunnskap helt gratis

Seminaret er åpent for alle, og fullstendig gratis. En god deal, kaller vi det.

Dette er rett og slett en ypperlig måte å få med seg litt ny kunnskap på. Du trenger ikke være fagperson for å høste frukter av dette seminaret. Det er satt sammen for deg som synes medisin og helse er spennende - enkelt og greit.

Møteleder er førsteamanuensis Knut Lundin.

1. Spis deg friskere

2. Våre gode venner tarmbakteriene

Tarmbakteriene er våre allierte, og utgjør til sammen kanskje kroppens største organ. Hundre tusen milliarder bakterier påvirker blant annet immunforsvaret og stoffskiftet.

Men kan bakteriene i tarmen også knyttes til viktige sykdomstilstander? Kan hemmeligheten bak sentrale folkesykdommer ligge i tarmen?

3. Gluten - kilde til alt ondt?

For personer med cøliaki er glutenfri diett en nødvendighet. Nå kaster også friske personer seg på bølgen av glutenfri mat. Hva skyldes trenden?

Mange opplever et bedre liv med færre mageplager når de slutter med gluten. Hvordan kan helsevesenet hjelpe til her?

4. Cøliaki – alltid glutenfritt?

Glutenfri diett er effektivt mot cøliaki, men ikke alltid enkelt å få til. Vi vet mye om mekanismene som gjør at gluten gir kronisk betennelse i tarmen hos cøliakipasienter.

Kan vi bruke kunnskapen til å lage en angrepille hvis noen får i seg gluten ved et uhell? Eller blir fremtidens medisiner så gode at personer med cøliaki kan spise vanlig brød?

Flere seminarer i 2014

Det medisinske fakultet fyller 200 år i 2014. En del av feiringen gjennom året er ti lørdagsseminarer. Dette er nummer seks i rekken.

Neste seminar er 13. september: Trening for et bedre og lengre liv

Finn frem

Domus Academica - Urbygningen

Gamle festsal er i Urbygningen på Universitetsplassen.

Adressen er Karl Johans gate 47.

Se kart og informasjon om tilgjengelighet.

Mer om temaet

Forskningsaktuelt