Trening for et bedre og lengre liv

Det er ikke bare fysikken din som holder seg bedre dersom du trener. Også hjernen nyter godt av jevnlig mosjon. Hva er det egentlig som skjer i kropp og sinn ved fysisk aktivitet?

Tegning av hjerte som begår vektløfting

Å la kroppen forfalle er risikosport for kropp og sinn. Fysisk aktivitet er verdifullt for både fysikk og psyke. Illustrasjon: Colourbox

Solid kunnskap helt gratis

Seminaret er åpent for alle, og fullstendig gratis. En god deal, kaller vi det.

Dette er rett og slett en ypperlig måte å få med seg litt ny kunnskap på. Du trenger ikke være fagperson for å høste frukter av dette seminaret. Det er satt sammen for deg som synes medisin og helse er spennende - enkelt og greit.

Møteleder er professor Christian A. Drevon

1. Hva skjer ved fysisk trening?

I det moderne samfunn er daglig fysisk aktivitet kraftig redusert. Dette er urovekkende, siden fysisk aktivitet kan forebygge en rekke lidelser. Hvorfor er trening så sunt?

Det handler om hvilke signalstoffer musklene skiller ut. Disse stoffene kalles myokiner, og har en gunstig effekt på alt fra fedme og diabetes til demens og depresjoner.

2. Hjerne og trening

Jevnlig dose med fysisk aktivitet gjør oss mer robuste til å tåle daglige mentale og fysiske utfordringer. Hjernen har en egen mottager for melkesyre.

Den største produsenten av melkesyre er muskler i aktivitet. Er det en sammenheng mellom en mottager for melkesyre i hjernen, jevnlig fysisk aktivitet og mental styrke?

3. Mental helse - trening i psykiatrien

Med langvarige psykiske lidelser følger dårlig fysisk helse og forkortet livslengde, og fysisk inaktivitet bidrar til dette. Men nettopp trening kan hjelpe mot psykiske lidelser.

Fysisk aktivitet kan forebygge depresjon og demens og er en nyttig selvhjelpsmetode i behandling av psykiske lidelser. Hvordan skal vi best utnytte dette?

4. MORO-prosjektet - mosjon på Romsås

I et nært samarbeid med bydelens befolkning ble mange tiltak satt i gang for å gjøre det lettere for alle å være fysisk aktiv. Prosjektet er ett av få viste positive resultater.

Flere ble aktive, og at dette var gunstig for vekten til befolkningen. Tiltakene nådde fram til dem som fra før var mest inaktive.

Flere seminarer i 2014

Det medisinske fakultet fyller 200 år i 2014. En del av feiringen gjennom året er ti lørdagsseminarer. Dette er nummer syv i rekken.

Neste seminar er 11. oktober: Hva er normal atferd?

Finn frem

Domus Academica - Urbygningen

Gamle Festsal er i Urbygningen på Universitetsplassen.

Adressen er Karl Johans gate 47.

Se kart og informasjon om tilgjengelighet.

Mer om temaet

Forskerprofil