Referat fra IDF-møte 19. april 2022

Informasjon- og drøftingssaker: UiO:IT - Styresaksarbeid - Styresaker

Forhandlingssaker: ingen

 

Deltakere:

Fra tjenestemannsorganisasjonene: Katrine Langvad Stensløkken (Forskerforbundet), Vigdis Bjerkeli (Forskerforbundet), Natalia Zubillaga (NTL), Ole Kristian Holseth (NTL), Mattias Solbakken (Akademikerne), Ariel Sevendal (Parat), Svend Davanger (Akademikerne)

Fra verneorganisasjonen: Sissel Aastorp  (lokalt hovedverneombud)

Fra arbeidsgiver: Hans Mossin, Gaute Frøisland, Stina Mosling, Anita Robøle, Aleksandra Weder Sawicka (referent)

Informasjon- og drøftingssaker:

6/22 - Hans Mossin

Fakultetsdirektør redegjorde for prosessen for UiO:IT siden siste oppdatering for IDF. Innspillet fra MED med forslag til fremtidige løsninger (årsverk, lokalisering, lederansvar) har blitt formidlet til prosjekteier og UiO. MED støtter den overordnede intensjonen med omorganiseringen og behovet for å bruke ressursene på tvers og til mer digitalisering. MED ønsker at de ansatte fortsatt skal være tilknyttet vår organisasjon og lederlinje, men at vi samtidig avgir ressurser til fellesoppgaver for UiO (f.eks. helpdesk). Fakultetet venter på tilbakemelding. MED har samarbeidet tett med MN i hele prosessen.

NTL informerte om at tjenestemannsorganisasjonene hadde møte med arbeidsgiver sentralt før påske og protokollen fra det møtet gir viktige føringer og rammer for den videre prosessen.

NTL og Forskerforbundet mener at den framdriftsplanen for innplassering fra prosjektet (vedlagt sakspapirene) er prematur og at man ikke kan igangsette et personal- og innplasseringsløp før organisasjonsmodell er vedtatt.

Arbeidsgiver sa seg helt enig i at organisasjonsmodell og MEDs tilkobling til IT-organisasjonen må vedtas før man kan konkretisere konsekvensene for ansatte og planlegge videre personaloppfølging. En justert fremdriftsplan må lages når dette er avklart for MED sin del.

7/22 - Styresaksarbeid

ved Hans Mossin og Aleksandra Weder Sawicka

Arbeidsgiver redegjorde for bakgrunnen for endringer og forslag til selve endringene. Tjenestemannsorganisasjonene var positive til å prøve den foreslåtte løsningen hvor IDF-møte arrangeres 8 dager før styremøte, og referat fra IDF ettersendes styret i forkant av fakultetsstyremøtet. Alle ble enige om følgende tidspunkter:

  • utsendelse av sakspapirer til IDF - mandag kl. 12.00, en uke før IDF-møte (neste mandag kl. 9.00-11.00),
  • utsendelse av referat til godkjenning samme dag som møtedag,
  • frist for godkjenning av referat - fredag innen kl. 12.00 (2 virkedager før styremøte).

Disse justeringene begynner vi med etter sommeren og evaluerer dem i desember 2022.

8/22 - Gjennomgang av styresaker til Fakultetssteyremøte 3. mai 2022

ved Hans Mossin

Sakskart til Fakultetsstyremøte 3. mai 2022

Økonomileder orienterte om økonomisk status. Driftskostnader er lavere enn planlagt pga. mindre reisevirksomhet. Akademikerne påpekte at det er viktig å ha forutsigbarhet for utgifter i kommende år og ikke kutte reiseutgifter i fremtidige budsjett.

Fakultetsdirektør orienterte om videre arbeid med master i folkehelse og epidemiologi siden forrige orientering i styremøte i mars. Master i folkehelse og epidemiologi er planlagt til å bli behandlet i universitetsstyre i juni.

Fakultetsdirektør orienterte om videre arbeid med Campus Sør og forhandlinger med Sykehus i Sørlandet ang. årsverk. Han presenterte stillinger i Campus Sør med finansiering fra MED. Utgifter knyttet til prosjektet er strategisk investering for fakultetet. Akademikerne utrykte bekymring for den ene ansatte administrative koordinatoren/ studieadministratoren som vil ha behov for å være tilknyttet et fagmiljø av andre med samme oppgaver. Arbeidstaker tar bekymringen med videre, og informerte om at opplæring i Oslo, inkludering i nettverk og innføring i oppgaver vil bli ivaretatt.

Arbeidsgiver orienterte om fremdriftsplan for dekanvalg 2022.

HR-leder informerte om gjennomføringen av ARK og videre arbeid med resultatene. Alle enheter er nå godt i gang med å analysere sine egne rapporter og komme fram til tiltak. ARK er et prosessverktøy og spørreundersøkelsen er bare et verktøy for å diskutere lokalt arbeidsmiljø. Det viktigste resultatet er tiltakene hver enhet iverksetter og oppfølgingen av disse. Deltakelsen var på 66 %, noe som er to prosentpoeng over UiOs gjennomsnitt og 3 prosentpoeng under universitets- og høyskolesektorens gjennomsnitt. Når alle tiltaksplaner er sent inn i mai/juni vil vi få en samlerapport fra NTNU som vi vil legge fram for LAMU, Lederforum og IDF.

Parat, Akademikerne, Forskerforbundet, NTL og lokalt hovedverneombud understreket betydningen av å følge opp tiltakene og det arbeidet som nå gjøres på alle nivåer av organisasjonen. Akademikerne ba om at arbeidsgiver legger fram en plan for hvordan oppfølgingen skal skje fra høsten til neste gang undersøkelsen sendes ut.

HR-leder svarte at oppfølging er helt vesentlig for videre engasjement og resultater. Det er viktig at de tillitsvalgte er opptatt av og etterspør dette. En plan for videre oppfølging vil bli lagt fram for IDF til høsten.

Evenuelt

  • I neste møte ønsker Akademikere å diskutere uro blant forelesere rundt tidsbruk og opptak. Forslagsstiller bes om å sende inn saksfremlegg innen fredag 20. mai kl. 12.00.
  • Forskerforbundet vil gjerne få informasjon hvordan fakultetet håndterer Ukrainakonflikten. Det vil komme muntlig orientering til neste møte.

Forhandlingssaker:

Ingen

 

Publisert 22. apr. 2022 17:05 - Sist endret 3. apr. 2024 15:10