English version of this page

Valgplattform for "team Berg"

Bærekraftig helseutdanning basert på langsiktig forskning

Jens Petter Berg

Dekankandidat Jens Petter Berg er klar for å lede fakultetet de neste fire årene. Med seg på laget har han Elin Olaug Rosvold, Tom Hemming Karlsen, Stine Marie Ulven og Eivind Engebretsen. Foto: Ine Eriksen, UiO

Vårt hovedmål er å engasjere og involvere studenter og medarbeidere slik at vi sammen skaper et moderne og dynamisk fakultet som har vilje, kapasitet og kompetanse til å løse samfunnsoppdragene og bidra til en bærekraftig framtid.

Fakultetets studier, forskning og innovasjon skal styrkes gjennom satsninger som tverrfaglige klinisk akademiske grupper/ tverrfaglige tematiske læringsfellesskap, ved etableringen av UiO Campus Sør og ny master i folkehelse, ved å fremme global helse, bærekraft, forskningsetikk og gjennom nye læringsformer, utvekslingsprogrammer og mentorordninger i utdanningene på alle nivåer. Fakultetet skal ha en sentral rolle i Livsvitenskapsbygget, Nye OUS og utviklingsplaner for Ahus. Vi skal skape handlingsrom for endringer gjennom bred medvirkning fra studenter og ansatte, godt lederskap og aktiv bruk av kontaktflatene som vi har i UiO, i regionen, nasjonalt og internasjonalt gjennom universitetsalliansene Circle U og The Guild.

Vi skal være en lærende organisasjon. Vi skal trenes i å lære for å forbedre og støtte hverandres utvikling og karriere. Vår ledelseskultur skal både kunne utfordre og støtte. Vi skal ha et stimulerende fagmiljø med tett samhandling mellom ansatte og studenter og hvor det er trygt å si fra. Vi skal lære av suksess, men også bruke feil som en viktig kilde til læring.

Se presentasjonen av Jens Petter Bergs team

 

 

Vi bygger våre prioriterte arbeidsområder på de fire strategiske områdene for UiOs strategi 2030.

 

Fremme uavhengig, banebrytende og langsiktig forskning

Fakultetet skal legge til rette for forskning av høy kvalitet og som bidrar til å flytte kunnskapsgrensene innen disipliner og i tverrfaglig samarbeid. Vi skal arbeide for utlysninger som ivaretar grunnleggende og langsiktig forskning, og vi skal bidra til at våre forskningsmiljøer er konkurransedyktige i nasjonale og internasjonale utlysninger av forskningsmidler.
 

  • Vi skal ta initiativ til en god dialog med våre forskningsmiljøer ved å:

    • etablere klinisk akademiske grupper (KAG’er) som tematiske knutepunkt for forskning og forskerutdanning på tvers av instituttene for å bedre samspillet mellom grunnleggende og anvendt forskning og for å styrke universitetets rolle i sykehusene 
    • samarbeide med forskere og ulike typer finansieringskilder om utlysninger av forskningsmidler innen alle fagfelt
    • minimalisere administrative barrierer for søknader og samarbeid mellom enheter, og effektivisere prosjekthåndteringen og rapporteringsmekanismer
    • oppdatere regler og prosedyrer for opptak og avslutning av ph.d.
    • utveksle informasjon og styrke samhandlingen med helseforetakene og aktører i primærhelsetjenesten
  • Vi skal tilby effektive mekanismer for å styrke tverrfaglige, nasjonale og internasjonale forskningssamarbeid ved å:

    • skape møteplasser og fremme mekanismer for digitalt samarbeid og datautveksling
    • optimalisere regelverket for gjestestillinger og honorære stillinger
    • bruke interne ressurser for å styrke strategiske satsninger med internasjonale partnere
  • Vi skal gjennom vår ledende rolle i livsvitenskapsforskning legge til rette for best mulig samarbeid mellom forskere i og utenfor Livsvitenskapsbygget (LVB) ved å:

    • ha tydelige føringer for faglige prioriteringer i LVB
    • bidra til optimal drift av kjernefasiliteter
    • etablere gjesteforskerplasser for miljøer uten stedlig lokalisering i LVB
  • Vi skal bidra til at fremragende forskningsmiljøer er synlige og brukes aktivt som modeller for å styrke forskningen ved fakultetet ved å:

    • videreutvikle senterkonseptet knyttet til fremragende forskning, innovasjon og utdanning
    • feire suksessene og markere hvordan ulike grupper av ansatte bidrar til at prosjekter lykkes
  • Vi skal styrke og videreutvikle fakultetets forskerutdanning på ph.d. og postdoktornivå slik at kandidatene tilbys skreddersydd støtte til sin forskning og karriereutvikling ved å:

    • utvikle og utvide emneporteføljen i samarbeid med Circle U.-partnerne
    • tilby tematiske spesialiseringer innenfor fakultetets postdoktorprogram
    • styrke kompetansen i forskningsetikk og relevante regelverk

Tilbake til oversikten over prioriterte arbeidsområder

Utdanne studenter med kunnskap, evne og vilje til å skape en bedre verden

Fakultetet skal fornye studiene og være klare til å øke kapasiteten slik at våre studenter er godt rustet til å arbeide med de store samfunnsutfordringene og i et helsevesen i endring. Det skal vi gjøre i samarbeid med studenter, lærere og samarbeidspartnere i og utenfor UiO.

  • Vi skal ha en kultur for nysgjerrighetsdrevet læring ved å

    • fremme læring med undervisning som engasjerer og stimulerer studentenes kreativitet
    • styrke undervisningsfaglig kompetanse i form av veiledning og kurs
    • gi fagplanutvalgene og undervisningslederne større frihet til å prøve ut nye undervisningsformer
  • Vi skal arbeide aktivt for å legge til rette for god studentmedvirkning i driften av studiene og i utviklingsprosjekter ved å:

    • videreføre de jevnlige møtene mellom studenttillitsvalgte og studiedekanene som ble etablert under pandemien.
    • legge til rette for utvikling av verktøy og studietiltak som sikrer studentene tilbakemelding på sin faglige utvikling i studiet
    • videreføre og bidra til videreutvikling av opplæring og kompetanse i tillitsvalgtarbeid for studentene
  • Vi skal styrke arbeidet med implementeringen av bærekraft i helseutdanningene gjennom Senter for bærekraft i helseutdanningene (SHE) ved å:

    • utvikle et honours-program om bærekraft i helseutdanningene
    • etablere programmer som gir studentene bedre muligheter til å hospitere ved utdanningsinstitusjoner og helsetjenester i lavinntektsland i samarbeid med SHE
    • utvikle pedagogiske kurs og læringsmateriell som hjelper undervisere og studenter til å implementere bærekraft som en naturlig og fremtidsrettet del av fagene på våre helseutdanninger
  • Vi skal gi forskningsbasert undervisning på høyt internasjonalt nivå ved å:

    • samarbeide med studentene om fornying av utdanningene gjennom faste dialogmøter mellom studentene og fakultetets ledelse
    • øke satsningen på anvendelse og utvikling av digitale læringsressurser hvor det som hovedregel skal foretas opptak av forelesninger
    • inkludere kunnskap om e-Helse og data-drevet helseforskning i studiene
    • bruke de nasjonale retningslinjene for helse- og sosialfagene (RETHOS) til å fornye og forbedre helseutdanningene
    • videreutvikle Helsevitenskapelig utdanningssenter (HUS) som et ressurssenter for medisinsk pedagogikk, studiekvalitetsarbeid og e-læring
    • lage rutiner som sikrer tydelig tilbakemelding på evaluering av undervisningen og iverksatte tiltak
  • Vi skal fornye profesjonsstudiet i medisin og gjøre det klart for økt opptak av studenter ved å:
    • pilotere studentdrevet mentordning på alle kull for å styrke læring, mestring og psykososialt læringsmiljø
    • arbeide for å avvikle graderte karakterer ved profesjonsstudiet i medisin
    • fornye og utvikle studieplanen med henblikk på studentaktiviserende læring og praksisstudier.
    • sikre oppbyggingen av gode lokaler for læring i tilknytning til Nye OUS og utviklingsplanen for AHUS
    • bygge opp UiO Campus sør sammen med Sørlandet sykehus HF og Agder-kommunene til et attraktivt studieløp som bidrar til utviklingen av hele studiet og til en modell for videre satsninger på desentralisert utdanning.
    • sikre studentene god kunnskap om samarbeidet mellom de ulike nivåene i helsetjenesten gjennom undervisning og praksis
    • tilby kurs som gir studenter tidlig i studiet kvalifikasjoner for å arbeide i helsetjenesten
  • Vi skal fortsette å videreutvikle bachelor og masterprogrammene i tråd med samfunnets behov og utfordringer for å sikre at vi forblir nasjonalt ledende innen våre programmer ved å:

    • involvere studenter og ansatte i Circle U-alliansen og utvikle mobilitetstilbud for studenter og ansatte innenfor alliansen
    • pilotere karriereprogram for master- og bachelorstudenter for å sikre bedre arbeidsmuligheter for våre studenter
    • øke profesjonsidentiteten for masterstudenter i klinisk ernæring ved å utrede muligheten for utvikling av studentklinikk i klinisk ernæring
  • Vi skal styrke satsningen på tverrprofesjonell samarbeidslæring ved å:

    • ta en ledende rolle i å bygge opp satsningen på tverrprofesjonell samarbeidslæring ved UiO med utgangpunkt i erfaringene fra piloten av Sammen i praksis (SamPraks)
    • utvikle samarbeid med andre helseprofesjonsutdanninger
    • øke samarbeidet med Odontologisk fakultet innenfor helsefaglig pedagogikk og e-læring for god utnyttelse av felles infrastruktur
    • styrke samarbeidet mellom studieprogrammene i fellesdelen av medisin, klinisk ernæringsfysiologi og odontologi

Tilbake til oversikten over prioriterte arbeidsområder

Styrke dialogen med omverdenen og arbeide for at kunnskap tas i bruk

Fakultetet skal arbeide for at kunnskap og ideer kan omsettes til nye teknologier og tjenester hvor Veksthuset for livsvitenskap vil ha en sentral rolle. Informasjon om medisin og helse har stor interesse og vår formidling skal være preget av åpenhet og transparens.
 

  • Vi skal ta en ledende rolle i arbeidet med å utvikle global helse som et satsningsområde i universitetsalliansen Circle U ved å:
    • fasilitere forsker-til-forsker-samarbeid med partnerinstitusjonene i Circle U-alliansen
    • stimulere til europeiske samarbeidsprosjekter som kopler forskning og utdanning
    • arbeide for etablering av global helse som et tverrgående satsningsområde ved UiO
  • Vi skal etablere møteplasser hvor våre forskere får presentert sin forskning for allmennheten ved å gi ansatte opplæring i bruk av sosiale medier og et bredt spekter av andre kanaler for forskningsformidling

  • Vi skal utvikle norsk fagspråk i tråd med samfunnets behov ved å:

    • stimulere til formidling på egne hjemmesider (Medisinbloggen) og i andre medier

    • invitere til jevnlig dialog med «Gruppe for norsk fagspråk»

  • Vi skal fremme forskning som er nyttig for pasienter og samfunn ved å:

    • forenkle samarbeidet på tvers av fakultetets institutter på en måte som styrker nytteverdien for forskningen blant annet gjennom etableringen av Kliniske Akademiske Grupper (KAG)

    • samarbeide med helseforetakene om kvalitetskriterier for forskning som ivaretar både eksellense og nytteverdi

    • styrke medvirkningen fra pasienter og samfunnsaktører i prioritering av satsningsområder ved fakultetet

  • Vi skal forenkle og forsterke tidligfase innovasjonsprosjekter ved å:

    • styrke innovasjonsaspektet for forskning ved fakultetet gjennom standardiserte rutiner i organisasjonen knyttet til aktiviteter i rammen av Veksthuset for livsvitenskap

    • skape fora for dialog med innovasjonsorienterte forskere og prosjekter omkring barrierer som kan reduseres ved en innsats på fakultetsnivå

    • støtte opp om virkemidler for økt studentinnovasjon

Tilbake til oversikten over prioriterte arbeidsområder

Være en nyskapende organisasjon og et attraktivt arbeids- og studiested

Fakultetet skal ha et godt og trygt læringsmiljø og en kultur som tar godt vare på studenter og ansatte. Vi skal være en inkluderende og lærende organisasjon som legger til rette for medvirkning og kommunikasjon.
 

  • Vi skal ta med videre det beste av det vi lærte under Covid-19 ved å:
    • optimalisere retningslinjer knyttet til reisevirksomhet og fjernarbeid
    • bidra til at undervisere tar i bruk nye digitale læringsfremmende undervisningsformer
    • forbedre infrastrukturen for digitale og hybride disputaser og møter
  • Vi skal sørge for at det finnes gode tilbud som ivaretar studentenes psykiske helse ved å:
    • samarbeide med tillitsvalgte for å etablere tilbud
    • etablere møteplasser der dette blir belyst for å øke ansattes innsikt i håndtering av slike utfordringer
  • Vi vil arbeide for å bidra til god karriereplanlegging og redusere midlertidighet ved å:
    • samarbeide med organisasjonene for midlertidig ansatte og forskningsgruppene om tiltak
    • videreutvikle karriereplanleggingstilbud spesielt for ph.d.-kandidater og postdoktorer for å sikre kjønnsbalanse og mangfold i fremtidige akademiske toppstillinger
    • styrke muligheten for tematisk og metodisk fordypning i postdoktorprogrammet blant annet gjennom klinisk akademiske grupper (KAG)
    • samarbeide med UiO sentralt om utvikling og innføring av karriereevalueringsmatrisen
    • være i dialog med arbeidslivsaktører for å holde utdanningene oppdaterte og best mulig tilpasset behovene
    • tilby mentorordninger på ph.d. og postdoktornivå der kandidater/forskere veiledes av andre unge fagfeller med mer erfaring
  • Vi skal samarbeide med organisasjonene for midlertidig ansatte for å lage introduksjons- og avslutningsprogrammer tilpasset faglig og geografisk bakgrunn
  • Vi skal ha gode virkemidler for faglig utvikling av fakultetets teknisk og administrativt ansatte ved å øke fokus på karriereplaner og karrierebyggende tiltak
  • Vi vil videreføre instituttstrukturen og bevare arbeidsdelingen mellom institutter/NCMM og fakultetet
  • Vi vil arbeide for samlokalisering av Helsam

Tilbake til oversikten over prioriterte arbeidsområder

Av Jens Petter Berg med team
Publisert 23. juli 2022 10:43 - Sist endret 31. aug. 2022 13:57