Oppgave 1b - kartlegge pasienterfaringer

Dette er en av KLoK-oppgavene du skal gjøre under praksisperioden i modul 7, hvor du skal få erfaring med å kartlegge en pasients erfaringer av sykehusoppholdet.

Hvorfor?

Formålet med oppgaven er å få forståelse for hvordan pasienter opplever oppholdet. Det er laget et skjema som skal fylles ut i denne oppgaven (se under). Spørsmålene du skal ha svar på er i hovedtrekk et lite utvalg av spørsmålene som brukes i nasjonale kartlegginger av pasienterfaringer.

Hva?

Du skal kartlegge pasienterfaringer.

Hvordan?

Når det nærmer seg slutten av oppholdet for pasienten du følger skal du og pasienten oppsummere pasientens erfaringer fra oppholdet. Det vil være fint dersom du kan være med på utskrivningssamtalen med pasienten, og at du som en forlengelse av denne samtalen innhenter pasientens erfaringer fra sykehusoppholdet. Alternativ kan du avtale en egen tid med pasienten. Informer pasienten om at samtalen vil dreie seg om hva sykehuset kan lære av pasientens erfaringer, og at du skal diskutere samtalens innhold med universitetslæreren, evt. også avdelingen. Be pasienten si i fra om det er deler av samtalen han/hun ønsker skal være fortrolig mellom dere.

Forslag til hvordan oppgave 1b løses steg for steg:

  1. Du gjennomfører en oppsummerende samtale med pasienten, for å få svar på hvordan vedkommende har opplevd oppholdet. Du bruker nå et eget skjema for å kartlegge pasienterfaringer. Forsøk å unngå å gjøre samtalen til en spørreundersøkelse, men legg opp til en samtale hvor du får innblikk i hvordan pasienten har opplevd oppholdet. Be pasienten selv om konkret å angi en skåre for hvert spørsmål i løpet av samtalen.
  2. Forsøk å sette deg inn i hva pasienten vektlegger og bruk kommentarfeltet (eller eget ark) til å notere noen stikkord for hva du mener har bidratt spesielt til god kvalitet eller rom for forbedring. 
  3. Skriv ned hva du tenker om hvordan pasienten skårer i lys av din kjennskap til forløpet. Ville du forventet høyere eller lavere skår?

Samtale med universitetslektor: Spørsmål knyttet til informasjon, involvering i beslutninger, plan for oppfølging (samhandling) og "flaskehalser" (ventetid) kan være tema for en oppsummerende samtale med deg og universitetslektoren på sykehuset. Er det samsvar mellom pasients og din egen vurdering av oppholdet? Disse samtalene arrangeres enkeltvis eller gruppevis av universitetslektor, og er grunnlaget for vurderingen og godkjenningen av oppgaven. 

Aktuell litteratur og nettsteder:

 

Publisert 28. jan. 2011 16:58 - Sist endret 7. juni 2023 10:34