Referat fra LAMU-møte torsdag 14. november

Sak 29/2019 Godkjenning av referat fra forrige møte i LAMU

Referat fra møte 19. september 2019 ble godkjent

Sak 30/2019 Kort orientering fra fakultetsledelsen

Fakultetsdirektør orienterte om et prosjekt som skal vurdere muligheten for felles fakultetsadministrasjon for MED og OD, som universitetsdirektøren har igangsatt. Nærmere informasjon om prosjektet kan finnes på prosjektsiden.

I tillegg ble det orientert om en mindre personskade da en ansatt falt i trappen i forbindelse med en brannøvelse. Det var et hendelig uhell, og har ikke medført varige mén.

Sak 31/2019 Kort orientering fra lokalt hovedverneombud

LHVO spurte om fakultetet planlegger en ny ARK-undersøkelse. Hovedverneombudet anbefaler at det gjennomføres hvert tredje år. Fakultetsdirektøren svarte at fakultetet har meldt sin interesse overfor UiO sentralt, men at det er på et så tidlig stadium at det ikke er så mye å orientere om foreløpig. Informasjon om ARK kan finnes på NTNUs sider: https://www.ntnu.no/ark

LHVO har også meldt inn et avvik i CIM når det gjelder brannalarm på Rikshospitalet. Mye informasjon kommer kun i sykehuslinja og man glemmer å informere UiO-ansatte. I en annen sak ble det ødelagt endel prøver, og dette ble meldt inn i OUS sitt avvikssystem, men det burde kanskje vært meldt inn i vårt avvikssystem også. Videre har hun meldt inn et avvik som gjelder renhold ved Klinmed i lokaler eid av OUS. Det har også vært problemer med tyveri av sykler på Rikshospitalet og Ullevål, men ny sykkelparkering er planlagt bygd, noe som forhåpentligvis vil hjelpe.  Ellers er det å bemerke at IMB bruker avvikssystemet aktivt, og det meldes inn mange saker.

Sak 32/2019 Fokusområde: forebygging og håndtering av trakassering, med fokus på seksuell trakassering.

I lys av tidligere diskusjoner og aktiviteter var LAMU invitert til å komme med innspill om hva som bør gjøres videre. Det er gjort mye innen opplæring av ledelse og temaet er tatt opp i flere fora. Det er derfor viktig at man ikke glemmer det. Man kan for eksempel sette det opp som tema på ledermøter et par ganger i året, eller også på andre faste møter der andre enn ledere deltar, feks allmøter o.l. Et annet forslag var å gjøre dette til en obligatorisk del av opplæringen som den enkelte leder skal ha. Det er også viktig at nyansatte informeres om det av sine ledere.

MED-LAMU gjennomførte en risikovurdering knyttet til trakassering og seksuell trakassering på sitt møte i juni. Selv om det ikke ble referatført utførlig, var det noen grupper som ble identifisert som mer sårbare enn andre, blant annet våre stipendiater. En god målgruppe å ha fokus på kan være PhD-kandidater og veiledere. Det har ikke kommet inn noen saker som gjelder studenter, selv om det er kjent at studenter også er en utsatt gruppe. En annen utsatt gruppe er post doktorer, hvorav mange er internasjonale. Det ble foreslått at man i denne omgangen velger stipendiatgruppen primært, og ser etter mulige måter å jobbe forebyggende på mot denne gruppen. Ved MN-fakultetet er BHT inne og orienterer på intro-kurs for stipendiater. Ved vårt fakultet er kursene intro 1 og intro 2 obligatoriske for alle stipendiater, og det foreslås at ser på muligheter for å innpasse dette i ett av disse kursene.

Sak 33/2019 Ledelsens gjennomgåelse 2019

Dessverre var det lagt ut feil vedlegg til denne saken, den ble derfor utsatt.

Sak 17/2019 HMS årsrapport for 2018

Sammenstilling av HMS årsrapporter for fakultetets enheter for 2018 - saken var utsatt fra forrige møte. MED-LAMU gikk gjennom rapporten og tok den til etterretning.

Sak 34/2019 Statistikk over avvikshåndtering i CIM

HMSB har utarbeidet en oversikt som viser alle avvik som er meldt inn i CIM siden det ble tatt i bruk og hvordan det fordeler seg på enhet, årsaker, type hendelse og konsekvenser. MED-LAMU gikk gjennom oversikten og tok den til etterretning.

Sak 35/2019 Møtedatoer i 2020

Møtedatoer i 2020 er følgende torsdager fra kl 9 til 10.30:

5. mars
11. juni
17. september
19. november

Sak 36/2019 Referatsaker

Referat fra møte i AMU 23. september 2019

Referat fra møte i IMB-LAMU 24. mai 2019

Sak 37/2019 Eventuelt

I 2020 er det arbeidstakersiden ved lokalt hovedverneombud Maria Krave som leder MED-LAMU.

Publisert 25. jan. 2019 10:12 - Sist endret 6. mai 2022 13:22