Referat fra møte i MED-LAMU

Deltakere

Arbeidsgiver: Unn-Hilde Grasmo-Wendler, Gaute Frøisland, Erlend Huglen

Arbeidstaker: Maria Krave, Katrine Ore, Sissel Aastorp

Studentrepresentant: Dina Åmotsbakken

BHT: Trine Evensen

Sekretær: Elisabeth Olsen

Observatør: Stina Mosling

Sak 24/2020 Godkjenning av innkalling

En sak ble meldt under eventuelt; Vaskehyppigheten i UiO-kontorområder på Rikshospitalet

Sak 25/2020 Godkjenning av møtereferat

 Referat fra møte 11. juni 2020 ble godkjent

Sak 26/2020 Fokusområde: ARK

Tonje Olsen, som er prosjektleder for ARK ved Det humanistiske fakultet, ga en presentasjon om ARK-arbeidet der. Informasjon om ARK ved HF

En helt digital gjennomføring er kanskje ikke et fullgodt alternativ. Man mister den personlige kontakten, men det var positivt å kunne starte prosessen med et digitalt allmøte. Men det er nyttig å gi ansatte en arena for å snakke om de utfordringene vi har hatt i denne tiden, og ikke minst ta med oss de gode erfaringene.

Det er lite kunnskapsdeling på tvers på UiO når det gjelder ARK. Vi må lage nettverkene selv og dele kunnskap.

Et mål på sikt er at  enhetene blir mer selvgående og trenger mindre hjelp til gjennomføringen av ARK-undersøkelsen. Da er det viktig å lage prosesser som gir positive erfaringer hos den enkelte og som oppfattes som en god måte å jobbe med arbeidsmiljøet på.

Maria: Det er bra at det kommer så tydelig fram at verneombudsrollen er viktig.

Unn-Hilde Grasmo-Wendler: en utfordring vårt fakultetet har er de som har kombinerte stillinger på Klinmed, og som det kan være vanskelig å få med seg i dette arbeidet.

Maria: Det blir viktig med tydelig informasjon, og at man tydeliggjør at det er UiO-delen av stilling man svarer for.

Erlend: For Klinmed sin det er det antagelig ekstra viktig med de faglige støttespillerne.

Sak 27/2020 Orientering fra ledelsen

Når det gjelder arbeidsmiljøet på Sogn arena og det hun kjenner til om Helsam, er det et klart inntrykk av at folk er veldig flinke til å følge smittevernreglene. Selv om mange er litt lei, så følger de opp retningslinjene som i hovedsak dreier seg om avstand og hygiene. Seksjonslederne har lagt opp til rotasjon slik at alle har mulighet til å komme inn fysisk noen dager i uken.

Munnbind: Fakultetet har fulgt beskjedene som har kommet fra universitetsledelsen. Det ble kjøpt inn engangsmunnbind og stoffmunnbind i forbindelse med at det ble anbefalt å bruke på kollektivtrafikk. Vi bestilte 1380 stoffmunnbind, og mange flere engangsmunnbind. Disse er sendt enhetene, en per ansatt. Det er ingen direktiver for hvordan dette skal fordeles, og derfor kan det ha blitt gjort noe ulikt. Generelt er det den enkeltes ansvar å skaffe de munnbindene man trenger til kollektivreiser. Dette er tenkt som en støtte til det.

Sak 28/2020 Orientering fra lokalt hovedverneombud (LHVO)

Når det gjelder munnbind, har fakultetets institutter håndtert dette ganske ulikt. Klinmed har gått ut med beskjed om at ansatte kan få to vaskbare munnbind til bruk på arbeidsplassen, men ikke til og fra jobb. Ved Helsam har de ansatte fått beskjed om at det bare er ett munnbind per person. De ansatte på IMB har ikke fått vaskbare munnbind, kun engangsmunnbind. Fra vernelinjen på UiO sentralt hører hun at det skal utleveres to vaskbare munnbind til alle ansatte som kan brukes til og fra jobben, og at disse kan etterbestilles. De kan bare vaskes 20 ganger og epidemien kommer til å vare lengere enn 20 arbeidsdager. Det er viktig å påpeke at også midlertidig ansatte har mulighet til å få. Det kommer flere forsendelser framover, så det skal gå an å etterbestille.

LHVO etterlyser status for arbeidet med sykkelparkering v/ Domus Medica. Det ble sagt sist at saken skulle tas opp på møte ved dialogmøte ned EA.

Unn-Hilde Grasmo-Wendler: Saken om sykkelparkering passer kanskje bedre på IMB-LAMU. IMB har startet en dialog med EA om dette. Dette har ikke kommet like langt som man hadde tenkt seg, men hun vet ikke mer om saken per i dag.

Ventilasjonen i GV05 (Fredrik Holsts hus): noen ansatte har uttrykt bekymring for at ventilasjon av denne typen kan representere en potensiell smitterisiko. EA har svart at det ikke er tilfellet. De ansatte mener at man ikke kan være så skråsikker før man har undersøkt det konkrete ventilasjonsanlegget i dette konkrete bygget.

Sissel Aastorp utdypet saken. Det har vært et problem med ventilasjon over flere år i FHH, det er kaldt om vinteren og varmt om sommeren. Siden det er et etabler inntrykk at dette ikke fungerer så godt så har det blitt et tema nå. EA har svart at det ikke er tilfelle at det er noen smitterisiko knyttet til ventilasjonsanlegget., men det er etterlatt et inntrykk av at det ikke er kontrollert konkret.

Trine Evensen: Man kan be om assistanse fra yrkeshygieniker i denne saken. Men det er svært lite trolig at det er snakk om et omluftssystem som gjør at luft kan bevege seg fra kontor til kontor gjennom ventilasjonssystemet.

LHVO hadde  et spørsmål om arrangementer med matservering kan gjennomføres i sykehusets lokaler per i dag.

Unn-Hilde Grasmo-Wendler: sykehuset smittevernregler gjelder i deres lokaler. Fakultetet har bare digitale disputaser nå.

LHVO spurte om hvem som er smittekontakt ved fakultetet og hva er vedkommendes rolle?

Unn-Hilde Grasmo-Wendler: Når det gjelder studentene har vi en sentral smittesporingskontakt i studieseksjonen og en på hvert institutt. Når det gjelder ansatte avventer vi litt, men HR-seksjonen er i beredskap dersom det blir aktuelt.

Trine Evensen: det er laget en veileder for smittesporingskontaktene.

EO: Smittesporingskontakten skal være en viktig link mellom UiO/fakultetet og bydels- og kommuneoverlegens smittesporere.

Sak 29/2020 Oppnevning av valgstyrer

Notat om oppnevning av valgstyrer

Vedtak:

MED-LAMU vedtar sammensetningen av de foreslåtte valgstyrene.

Sak 30/2020 Ledelsens gjennomgåelse 2020

Ledelsens gjennomgåelse med tiltaksplan og underlagsmateriale.

Sak 31/2020 Referatsaker

Referat fra AMU 25. mai 2020

Referat fra LAMU ved NCMM 29. januar 2020

Eventuelt

Sak 32/2020 Vaskehyppigheten i UiO-kontorområder på Rikshospitalet

Erlend Huglen som er HMS-koordinator ved Klinmed og medlem av MED-LAMU har undersøkt vaskehyppigheten i UiO-kontorområder på Rikshospitalet (B1, 3. etasje) i etterkant av at det kom opp i MED-LAMUs forrige møte. Det er snakk om gangen og kontorene i tilknytning til resepsjon på RH (B1.3099), samt møterom B1.3093A.

Rengjøringen i dette området beskrives slik: Inne på kontorer er det renhold en gang i måneden, tilsyn hver 14 dag. Søppel tømmes hver 14 dag, og ut over dette må bruker tømme søppel og kaste i sorte sekker som står ute i korridor, disse blir tømt hver dag. Resepsjon/Ekspedisjon: Renhold 3 ganger i uka; mandag, onsdag og fredag. Tilsyn tirsdag og torsdag. Møterom: renhold 2 ganger i uka. Korridor: 3 ganger i uka. Tilsyn vil si at området sjekkes, søppel tømmes og ev papir og såpe fylles.

Videre ble det opplyst om at det hadde vært en periode med bemanningsutfordringer og dermed dårligere frekvens på renholdet enn dette.

Publisert 21. jan. 2020 14:44 - Sist endret 19. nov. 2020 11:24