Studentpresentasjoner ved Geriatrisk ressurssenter

Hvordan kan man forbedre smerteoppfølging hos pasienter med revmatoid artritt eller bedre smertelindringen til pasienter med rusproblematikk som gjennomgår et kirurgisk inngrep? Kan nettbrett brukes til å forebygge underernæring hos pasienter? Masterstudenter i sykepleievitenskap tok opp disse temaene i presentasjoner for inviterte ved Geriatrisk ressurssenter.

Masterstudentene som presenterte sine prosjekter ved Geriatrisk ressurssenter fredag 10. april 2015. Foto: Ellen Andersen

Tre grupper med studenter presenterte sine prosjekter 10. april. Flere representanter fra praksisfeltet møtte opp og det ble spennende diskusjoner og mye engasjement etter hver presentasjon.

Målgruppen for seminaret var alle med interesse for fagutvikling i sykehjem, hjemme-tjenester, bydeler, ledere og ansatte på Aker, Oslo universitetssykehus, Lovisenberg sykehus, Akershus sykehus, Sunnaas sykehus, samt Diakonhjemmet sykehus.

Smertemestring hos pasienter med revmatoid artritt

Den første gruppen var opptatt av vedvarende smerter hos pasienter med revmatiod artritt. De ønsket å være med på å bedre kvaliteten på smerteoppfølgingen hos disse pasientene ved å utvikle et evidensbasert verktøy som sykepleierene kan anvende i sitt kliniske arbeid. Ved å ha et slikt verktøy vil sykepleierene lettere kunne hjelpe pasientene å mestre sine smerter i hverdagen. Tiltakene sykepleierene kunne anvende var å kartlegge smerter, sette gode mål for smertebehandlingen samt å fokusere på opplæring og smertemestring. De oversatte et smertekartleggingsskjema til norsk som inneholdt disse områdene.

Som en del av opplæringen la de vekt på undervisning, årsakene til smerter og det å øke pasientenes forståelse av sine smerter. Her ble viktigheten av sammenhengen mellom kropp, tanke, følelse og atferd understreket.

Utvikling av retningslinjer for postoperative smerter hos opiodavhengige rusmisbrukere på sengepost

Den andre gruppen var opptatt av å bedre smertelindringen til pasienter med rusproblematikk som gjennomgår et kirurgisk inngrep. Det er dokumentert manglende kunnskaper hos helsepersonell når det gjelder post operativ smertelindring hos denne gruppen. Gruppen ønsket å utvikle en lommeguide for å bøte på dette.

De ønsket å utvikle kliniske retningslinjer for dette. De rusavhengige kan ha en økt tolerasne for smerter og de kan utvikle abstinenser når tilførselen av opioder opphører. Mange pasienter vil trenge høyere doser opioider for å ha god smertelindring. Både holdningene til helsepersonell og kunnskaper er viktige områder her. Ved utviklingen av lommeguiden tas det hensyn til både hvodan man bør møte pasienten og smertevurdering av pasienten.

Underernæring- kan vi hjelp dette med teknologi

Den tredje gruppen så på ernæring. Hensikten med denne oppgaven var å hjelpe pasienter til å bli bevisste på hva de spiser, styrke helse og livskvaliteten og øke aktivitetsnivået deres. Gjennom dette ønsker man at pasientene får større motstandsdyktighet mot infeksjoner, færre innleggelser i sykehus og til slutt at pasientene får lengre levetid i eget hjem.

En stor spørreundersøkelse i skandinavia viste at det er mangel på retningslinjer når det gjelder ernæring, og at vi trenger hjelpemiddel til identifisering av ernærinsproblem. Viktige områder som kan styrkes er screening og veiing av alle innlagte pasienter, vurdering av ernæringsstatus i hjemmesykepleien og fast veiing av alle pasienter som mottar hjemmesykepleie. Dette er sentrale tiltak da 30% av  sykehusinnlagte pasienter har  en ernæringsmessig risiko og at statusen ofte forverres under oppholdet.

Prosjektet ville belyse om bruk av nettbrett kan hjelpe til at dette nåes ved at dokumentasjonen styrkes og ernaæringsproblematikk kommer mer i fokus.

Av Tone Rustøen
Publisert 24. apr. 2015 09:22 - Sist endret 24. apr. 2015 11:41