Referat fra møte i MED-LAMU

Møte i MED-LAMU

Tid og sted: 10. juni 2021 09:00–10:30, Zoom - digitalt møterom

Deltakere:

Arbeidsgiver: Unn-Hilde Grasmo-Wendler, Gaute Frøisland, Thoril Kristiansen

Arbeidstaker: Sissel Aastorp, Katrine Ore, Irene Auke

Studentrepresentant: forfall

BHT: Trine Evensen

Sekretær: Elisabeth Olsen

Observatør: Stina Mosling (sak 16)

Saksliste

Sak 10/2021 Godkjenning av innkalling

Innkallingen ble godkjent

Sak 11/2021 Godkjenning av møtereferat

Referat fra møte 4. mars 2021 ble godkjent

Sak 12/2021 Orientering fra ledelsen

Fra 1. august skal Hans Mossin være fungerende fakultetsdirektør. Han vil inneha rollen frem til det er ansatt en ny person etter Unn-Hilde Grasmo-Wendler. Han vil ta over ledelsen av MED-LAMU ut 2021.

Sak 13/2021 Orientering fra lokalt hovedverneombud (LHVO)

Sissel har hatt to møter med ledende verneombud (LVO) ved instituttene siden forrige LAMU-møte.

Hun har hatt dialog med LVO på IMB og andre aktuelle personer i forbindelse med asbest-sanering ved Domus Medica. Verneorganisasjonen er godt involvert i saken. Saken har tatt tid blant annet på grunn av behov for grundig planlegging og kartlegging av risiko.

BHT har tilbud om at ansatte som er engstelige i den forbindelse kan ta direkte kontakt med dem.

LVO ved Klinmed er involvert i rokadeprosjektet på RH som vil påvirke ansatte ved Klinmed.

Ved Helsam har det vært flytteprosess/omrokkering og det ser ut til å ha gått greit. Oppfølging av en spørreundersøkelse som ble gjort før jul skal følges opp.

LHVO ønsker å fremheve at hun syns «Tenketanken» for arbeidsmiljøet etablert i fakultetsadministrasjonen er både interessant og nyttig. Hun har fortalt om denne gruppen til andre LHVO ved UiO og LVO ved fakultetet. Det ser ut til å være en nyttig måte å arbeide på for å sørge for framdrift med god forankring.

IT-prosjektet er et stort prosjekt, og det er viktig at de som berøres får god og hyppig informasjon.

Hjemmekontor har hatt både positive og negative virkninger. For eksempel opplever mange synshemmede at digitale møter er bedre for dem. Det er viktig at vi er bevist på både fordeler og ulemper og tar med oss de gode løsningene videre i post-pandemi-tiden.

Sak 14/2021 Fokusområde: pandemiens påvirkning på arbeidsmiljøet

Fokusområdet bør avgrenses og konkretiseres. Hva er det vi ønsker å vite mer om, og hvordan jobber vi konkret med dette?

Tenketanken gjorde en undersøkelse i de ulike seksjonene der spørsmålene var:

  1. Hvordan ivareta arbeidsmiljøet?
  2. Hva har vi lært og hva ønsker vi å bygge videre på?
  3. Hva bør vi ikke ta med videre fra i erfaring fra pandemien

Dette var en nyttig øvelse, der vi fikk mange gode og sammenfallende innspill. Dette kunne være en metode for å finne ut mer om hva medarbeiderne på enhetene tenker rundt pandemiens påvirkning på arbeidsmiljøet.

Det ble åpnet for diskusjon rundt dette.

LHVO har bedt om innspill fra ledelsen ved Helsam om tilbakeføring til en normaltilstand, og har også bedt øvrig LVO om å be om innspill fra ledelsen ved de andre instituttene. Man bør tenke konkret på gjenåpning nå, selv om Oslo kommune bare er i trinn 2 av gjenåpningen.

UH: Slik situasjonen er nå, er det vanskelig å fastslå en dato for gjenåpning, men man kan begynne å tenke på hvordan den framtidige arbeidssituasjonen blir. Hvordan vi skal ivareta arbeidsmiljøet hvis vi skal ha en fleksibel løsning med kombinasjon av tilstedeværelse og hjemmekontor? Hvordan kan vi finne fram til løsninger som ivaretar hensyn til alle involverte? Dette er problemstillinger man kan diskutere uavhengig av status for epidemien og gjenåpningen. Vi vet at departementene jobber med å utarbeide retningslinjer for mer fleksible løsninger for arbeidstaker. Studier viser at tillit fra arbeidsgiver og autonomi i arbeidshverdagen er viktige faktorer for den enkelte ansatte.

Trine Evensen, BHT: STAMI hadde et webinar nylig med tanke på gjenåpning etter korona, det kan man finne på nettet.

Hun ønsker også å påpeke at Arbeidstilsynet har informert om at arbeidsgiver ikke kan kreve at ansatte oppgir om de er vaksinert i forbindelse med gjenåpning av arbeidslokaler.

Irene Auke: Det er veldig mye tid å spare på å avholde digitale møter. I tillegg ønsker hun å påpeke at det er en gruppe ansatte som ikke kan ta vaksinen på grunn av sykdom og andre forhold. De må man også ta hensyn til, de kan ha gode grunner til å være redd for smitte. Det er mange forskjellige grupper med forskjellige behov, og det er viktig at man tenker på det.

Thoril Kristiansen foreslår at vi framsnakker lignende ordninger som tenketanken ved fakultetsadministrasjone, der man diskuterer utfordringer i arbeidsmiljøet. Hun tror den arbeidsmåten kan fungere godt i mange settinger.

Det er behov for å vite mer om hvordan fakultetet tenker seg en gjenåpning. HR-leder Stina Mosling jobber sammen med HR-lederne på instituttene med en gjenåpningsplan. Det er enighet i LAMU at det er nyttig hvis Stina kan presentere dette arbeidet i neste LAMU møte i september.

Sak 16/2021 Orientering om status for ARK-undersøkelse ved fakultetet

Presentasjon v/Stina Mosling.

LAMU kom med innspill til planen, og vil gjerne holdes informert og få være med i prosessen videre.

ARK vil komme til å være et punkt på møtene framover i år og neste år.

Sak 17/2021 Sykefraværsstatistikk for Det medisinske fakultet 2020

Presentasjon.

LAMU kommenterte statistikken. Det var noen færre egenmeldinger i fjor, men det er vanskelig å vite hvor mange som f.eks. har muskel- og skjelettplager som følge av dårlige ergonomiske forhold på hjemmekontoret. Det er viktig å oppfordre til å gjøre øvelser som BHT har lagt ut, og benytte seg av muligheten for trening i arbeidstiden.

Sak 18/2021 HMS-årsrapporter for 2020

HMS-årsrapporter fra fakultetets enheter for 2020 ble gjennomgått.

Sak 19/2021 Referater

Referat fra LAMU ved NCMM 20.01.2021

Referat fra AMU 08.03.202

 

Publisert 17. feb. 2021 10:30 - Sist endret 18. mars 2022 14:36