IDF-møte 24. april 2023

Informasjonsaker: Saker til fakultetsstyremøte, Oppdatering Slemdalsveien 37, Oppdatering vedrørende arealplanlegging kontorplasser IMB og Omorganisering av Digitalt liv, overflytting av medarbeidere til Veksthuset for Verdiskapning

Drøftingssaker: Årlig drøfting av midlertidighet

Forhandlingssaker: Ingen

Deltakere  

Fra tjenestemannsorganisasjonene: Vigdis Bjerkeli (Forskerforbundet), Martine Sæterli Jensen (Akademikerne), Ariel Sevendal (Parat), Svend Davanger (Akademikerne) 

Fra arbeidsgiver: Hans Mossin, Hanne Harbo, Elisabeth Pedersen Lange, Anita Robøle, Margrethe B. Ytterstad, Hela Soltani (IMB), Cathrine Følstad (IMB), Anette Langtvet (Helsam), Astrid Aksnessæther (Klinmed), Kine Yttersian (Klinmed), Trine Kleven (Sustainit), Anita Varsi Øien (styresak 15/23), Torgeir Kvernstuen (sak16/23) 

Fra verneorganisasjonene: Sissel Aastorp  

13/23-D- Årlig drøfting av midlertidighet

Tallene for 2022 ved Det medisinske fakultet ble presentert av HR-lederne ved instituttene og enhetene. 

Det ble ytret ønske om å inkludere andelen ekstern finansiering i statistikken neste år, da dette i stor grad er førende for midlertidigheten ved fakultetet.  

Fra Parat ble det stilt spørsmål om bruken av kontrollspørsmålene fastsatt av rektor i 2011 ved vurdering av ansettelse i eksternt finansierte stillinger. Det ble bekreftet fra enhetene at spørsmålene blir benyttet.  

Forskjellig regelverk for avgang ved sykehus og klinmed, fører til midlertidighet i mange bistillinger. Eksternt finansierte prosjekter som legges både på sykehus og UiO i samme fagmiljø, fører til at ansatte ofte flyttes mellom de to arbeidsgiverne.  

Flere av enhetene fortalte om en økning i oppstartede oppsigelsesprosesser. Ved IMB er det er nedgang fra 2021, og de hadde ingen oppsigelser i 2022.  

Det ble stilt spørsmål fra Parat til innleie over ett år ved IMB. IMB følger opp dette.  

SHE har foreløpig kun to år til med finansiering. 5 ytterligere år skal søkes om nå. Ytterligere finansiering kan føre til at ansettelser blir gjort faste.   

Fakultetsadministrasjonen har økning på ett årsverk midlertidige grunnet etterslep i oppgaver i Seksjon for forskningsadministrasjon. Det ble påpekt at noen vikariater i forbindelse med permisjoner kan være ønskelig som kompetanseoppbyggende.  

Det ble påpekt at midlertidig ansettelser ikke kan brukes for å øke prøvetiden, dette er ikke er i henhold til lovverket. 

Det er generelt sett god praksis og kompetanse ved HR avdelingene ved fakultetet, og midlertidighet ved fakultetet er hjemlet i lovverk. Det er imidlertid politiske føringer på at midlertidigheten må reduseres. Det ble også fremmet ønske om tydelige signaler fra faglig ledelse, dersom enhetene skal ha strengere praksis enn lovverket tillater for midlertidighet. 

Et forslag til tiltak kan være å legge føringer allerede i søknadsprosessen. Informasjon om midlertidighet ble også foreslått som tiltak. Tillitsvalgte foreslo også at IDF gjerne må ha midlertidighet som sak flere ganger i løpet av året.  

Tillitsvalgte kom ellers med tilbakemeldinger på at rapportene er lett-lest og god informasjon om et komplekst tema.  

Notat AP

Fakultetsadministrasjon enhetsrapport (pdf)

IMB enhetsrapport (pdf)

Klinmed enhetsrapport (pdf)

Helsam enhetsrapport (pdf)

NCMM enhetsrapport (pdf)

SHE enhetsrapport (pdf)

Statistikk Tableau alle enheter (pdf)

Oversikt timelønn og oppdragsavtaler (pdf)

 

14/23-I-saker til fakultetsstyremøte 2. mai 2023

Hans Mossin informerte om de fleste sakene på sakskartet. Anita Øien presenterte sykefraværstatistikken og Margrethe Ytterstad la frem regnskap for første kvartal 2023. Det ble stilt spørsmål om ansettelser i forbindelse med Campus sør, og campus innlandet.  

sakskart m/saksfremlegg 

15/23-I-Slemdalsveien 37

Anita Robøle informerte om fremdrift. Fakultet venter fortsatt på nærmere informasjon om saken fra Eiendomsavdelingen. 

16/23-I- Oppdatering vedrørende arealplanlegging  kontorplasser IMB 

Kontorsjef ved IMB informerte om arbeidet som er gjennomført siden sist. Tillitsvalgt har sett lokalene i forhold til ombyggingsplanene, og skulle vært med på allmøtet. Siden sist er skyvedør inkludert i planene, og det har blitt ytret ønske om at arbeidet gjennomføres i sommerferien. Det har også kommet innspill til tekniske løsninger. Oppdatert plan ble presentert og prosess videre ble lagt frem.  

Det skal jobbes med tilbud og det vil være mulighet for små justeringer fremover. Tillitsvalgte mener at dersom de ansatte er fornøyde, og tillitsvalgt-representanten ikke har innvendinger, stiller de seg bak valgt løsning. De tillitsvalgte vil avklare med tillitsvalgt-representant om det er problemstillinger som skal drøftes videre og kommer eventuelt tilbake til saken raskt.  

saksfremlegg

17/23-I- Omorganisering av Digitalt liv, overflytting av medarbeidere til Veksthuset for verdiskapning

Hanne Harbo informerte om flytting som vurderes for to stillinger.  

saksfremlegg (pdf)

Det var ingen saker til eventuelt. 

Publisert 13. apr. 2023 16:02 - Sist endret 3. apr. 2024 15:10