Deltakere
Arbeidsgiver
Elisabeth Pedersen Lange, Astrid Aksnessæther, Erlend Huglen, Knut Tore Stokke
Arbeidstaker
Sissel Aastorp, Katrine Ore, Marit Ledsaak
BHT
Knut Andresen
Studentrepresentant
Marielle Kiil Sjølshagen
Sekretær
Anita Varsi Øien
Saksliste
Sak 4/24: Godkjenning av innkalling
Innkallingen ble godkjent
Sak 5/24: Godkjenning av referat
Møtereferat fra 25.01.2024 ble godkjent
Sak 6/24: Orientering fra ledelsen
Informasjon om den økonomiske situasjonen til Institutt for helse og samfunn:
Fakultetsledelsen og Helsam har satt i gang et arbeid med å analysere aktiviteten og kostnadene til instituttet. Hensikten med arbeidet er å kunne gi et økonomisk grunnlag for om Helsam har for høyt aktivitetsnivå ut ifra tildelte midler fra bevilgningen.
Deloitte er leid inn som ekstern ressurs for i første omgang å regne på kostnader per studieprogram og finansieringen som instituttet får.
Ansettelser i ledelsen
Økonomisjef. Ansettelsessaken er ferdigstilt og den nye seksjonslederen tiltrer i august 2024.
Fakultetsdirektørstillingen, ansettelsen behandles i Universitetsstyremøte 14. mai. Oppstart i stillingen forventes i oktober 2024.
HR-sjef: Ansettelsesprosess i gang. Planen er at ansettelse tas i møte 29. mai. Oppstart i stillingen forventes i september 2024.
Anita Robøle vikarierer som HR-leder til ny ansatt tiltrer i stillingen.
Lønnsforhandlingene 2024
Lønnsoppgjøret 2024 er et såkalt hovedoppgjør. I hovedoppgjøret forhandles det ikke bare om økonomi, men også andre arbeidsvilkår i hovedtariffavtalen. Hele avtalen skal reforhandles. På MED er det ekstra nødvendig med godt “team-arbeid” om hele prosessen, alle involverte ledere fra enhetene er bedt om å bistå noe ekstra i år. Ved fakultetsadministrasjonen slutter både HR-leder og sentral HR-rådgiver i stillingene sine i løpet av mai måned. Seksjonssjef Marianne Midthus Østby fra OPA vil bistå MED med lønnsforhandlingene i år.
Status saker:
Utredning av mulig sammenslåing av OD-MED
Arbeidsgruppen overleverer rapport til UiO medio mai 2024. Saken vil bli behandlet i Universitetsstyret 18. Juni 2024.
Plan: Tidsplan og aktiviteter - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no).
Diverse informasjon:
Det har vært dialogmøte med rektor. Diskusjonene har vært OD-MED eventuelle sammenslåing. Den andre store saken; Status i PhD programmet og status på studieplasser og gjennomføringsevne.
Arealsaker: Helsam tenkes til Nedre-Blindern. Forventer forankret prosess før sommeren 2024. Stjerneblokka stenges, ansatte som er berørt får plass i forskningsparken. Sustainits behov for samlokalisering, det er vedtatt flytting til Kristine Bonnevies hus i juni 2024.
Flytting av enheter vedtatt i Fakultetsstyret i februar 2024:
Sustainit er flyttet til HELSAM fra 01.04.2024 og organiseres som en Enhet under HELSAM på lik linje som avdelingene er på Helsam.
HELP: Opprettes som en Seksjon i fakultetsadministrasjonen, med tydelig faglig profil. Rapporterer til fakultetsdirektør.
Sak 7/24: Orientering fra Lokalt hovedverneombud
ARK er i fokus, mye tid går for VO. God oppslutning fra instituttene. Noen tilbakemeldinger fra VO- mer reelt bilde på arbeidsmiljøet.
I starten av april, lunsj til lunsj med ledelsen. Fora – besøk av nav og Arbeidstilsynet. Dag 2 – universitetsdirektøren.
LAMU seminar mandag 15.4. Tema er uakseptabel adferd, herunder diskriminering, mobbing, trakassering og vold og trusler.
Årets hovedverneombudskonferanse for UH- sektoren arrangeres i Bodø i juni måned.
Sak 8/24: Fokusområde 2024
MED-OD, rapporten fra arbeidsgruppen skal overleveres medio mai. Dersom saken behandles i Universitetsstyret 18. juni bør MED gjennomføre eget LAMU med dette som tema før juli måned. Spørsmålet LAMU stiller er: Hva skal vi følge med på, integrering? På de øvrige universitetene er OD under medfak/helsefag fakultetene.
MED-IT status i prosjektet er etterspurt. Kartleggingsfasen i prosjektet nærmer seg slutten. Skal MED følge en variant av UiO-modell eller annen variant? Hovedargumentet for å følge en UiO-variant er bedre utviklingsmuligheter for IT-tjenestene. Tilbakemeldinger fra ledere er at IT er så mangt og behovene for IT support så forskjellige rundt om på MED, ved sentralisering mister miljøene mye rask service, dette vil gjelde både for Fag-IT og drift-IT-. Nærheten forsvinner når IT organiseres i UiO-IT. Alle IT- stillinger må ikke flyttes ikke sentralt. UiO-IT scorer bra på oppgaver og leveranser. All utvikling på IT skal følge en budsjettmodell.
Sak 9/24: ROS-analysearbeid
UiO v/ HMSB(seksjon for helse, miljø, sikkerhet og beredskap) har utarbeidet en risikovurdering på sikkerhet og beredskapsområdet og en tiltaksplan for å håndtere høy og middels risiko. MED har mottatt en liste med 11 punkter der det er risiko for uønskede hendelser, med tilhørende tiltak.
MED leverte en status på disse tiltakene i starten av april. Fakultet og institutt/enheter har ulike roller i arbeidet med sikkerhet og beredskap. Hensikten med dette arbeidet er å bevisstgjøre enhetene om disse risikoområdene/uønskede hendelsene ved vårt fakultet og status så langt.
Vi er ikke i mål med tiltakene og arbeidet må fortsette i dialogen mellom fakultet og enheter.
- Oppfølging av tiltak etter risiko- og sårbarhetsanalyse på beredskapsområdet.
- Tiltaksplan
- Presentasjon om ansvarlig internasjonalt samarbeid
Sak 10/24: DSA - TILSYN UiO
Tema og formål for revisjonen: DSA vil føre tilsyn med virksomhetens for å kontrollere om gjeldende krav fastsatt i eller i medhold av forurensningsloven overholdes? Det vil føres tilsyn med UiOs håndtering av radioaktivt avfall, radioaktive utslipp og internkontroll. MED og MN fakulteteter inngår i revisjonen, denne gang er det IMB som revideres.
Sak 11/24: Sykefraværsstatistikk 2023
Sykefraværsstatistikken ble gjennomgått og tatt til etterretning.
Sak 12/24: Prosjekt HMS-årsrapportering
Prosjektgruppen som består av hms-koordinatorene og LHVO skal vurdere behov for revidering av nettskjema for HMS-rapport fra enhetene til fakultetet. Det må komme tydeligere frem hva status er for HMS-arbeidet på enhetene og hva enhetene ønsker å prioritere av tiltak. En mer oversiktlig og gjennomarbeidet HMS årsrapport vil bidra til at fakultetet kan drive systematisk HMS arbeid for å sikre et stimulerende, godt og forsvarlig arbeidsmiljø
Notat
Sak 13/24:Plan for bruk av Bedriftshelsetjenesten 2024
Handlingsplanen ble gjennomgått og tatt til etterretning
Sak 14/24: Rapporter 2023
Årsrapportene 2023 er lagt fram for LAMU og tatt til etterretning
Sak 15/24: Referatsaker
Sak 16/24: ARK 2024
Vernelinjen er fornøyede med at UiO sentralt holder i ARK. Svarprosenten på UiO samlet ble på 70,9 prosent
ARK-undersøkelsen ble gjennomført i perioden 12.februar 2024 - 3.mars 2024.
Enhetene ved VO melder om at miljøene er i gang med å gjennomgå rapporten med sine ansatte i kartleggingsmøter, hvor resultatene skal tolkes. I disse møtene skal det enes om bevaringspunkter og hvilke tiltak det skal jobbes med. Formålet med tiltaksutviklingsmøtet er at enheten samlet skal komme frem til gode tiltak som er realistiske, konkrete og mulig å gjennomføre innenfor tilgjengelige rammer.
Tiltaksplanene skal leveres fakultetet innen 14. juni. Det skal jobbes med tiltakene i perioden juni-september.
Rundt 15. mai kommer en utfyllende rapport, som blant annet tar for seg spørsmål om uakseptabel oppførsel. Disse tallene vil i motsetning til de andre delene av undersøkelsen, kun bli lagt fram for UiO samlet. LAMU ønsker at dette temaet kan diskuteres i juni møtet.