Referat fra IDF-møte 31. oktober 2022

Informasjonsaker: HMS IEMR - Bygg 10 - SUSTAINIT - HELP- Styresaker

Drøftingssaker: Nyopprettet stilling FA

Forhandlingssaker: ingen

 

Deltakere:

Fra tjenestemannsorganisasjonene: Katrine Langvad Stensløkken (Forskerforbundet), Vigdis Bjerkeli (Forskerforbundet), Mattias Solbakken (Akademikerne), Martine Sæterli Jensen (Akademikerne)

Fra verneorganisasjonen: Sissel Aastorp (lokalt hovedverneombud)

Fra arbeidsgiver: Hans Mossin, Gaute Frøisland, Anita Robøle, Thoril Kristiansen, Jorun Ur, Astrid Aksnessæther, Maria Olofsson, Eivind Engebretsen, Elin Olaug Rosvold, Aleksandra Weder Sawicka (referent)

Forfall: NTL, Parat

Informasjonsaker:

13/22 - Endring av reglement vedrørende graviditet ved Institutt for eksperimentell medisinsk forskning (IEMF)

ved Thoril Kristiansen

Arbeidsgiver (v/fungerende HR-sjef på Klinmed) redegjorde for prosessen rundt endringen i teksten. Tjenestemannsorganisasjonene (med Akademikerne som meldte opp saken) er tilfreds med resultatet.

14/22 - Status for Bygg 10 på Gaustad

ved Jorun Ur og Astrid Aksnessæther

Arbeidsgiver (v/seksjonssjef Jorun Ur) informerte om prosessen knyttet til flytting av Ferdighetssenteret, Medisinsk Bibliotek og lesesaler fra B2 til Bygg 10 på Gaustad som følge av rivning av del C1 på Rikshospitalet og påfølgende rokadeprosjekt. Erstatningslokalene som tilbys fra OUS er tilfredsstillende og samarbeidet mellom OUS og UiO i prosjektet fungerer godt.

Ingen kommentarer fra Tjenestemannsorganisasjonene.

15/22 - Etablering av Enhet for bærekraftig helse / Sustainable Health Unit (forkortet SUSTAINIT)

ved Eivind Engebretsen og Hans Mossin

Arbeidsgiver (v/visedekan Eivind Engebretsen) presenterte bakgrunn, faglig begrunnelse for etablering av ny enhet for bærekraftig helse samt oppbygging av enheten og organisasjonskart for MED etter endringen. Lenke til Power Point presentasjon.

Tjenestemannsorganisasjonene var i utgangspunktet positive til etablering av enheten. Mange lurte på muligheter for fysisk samlokalisering. Dette vil bli vurdert sammen med prosessen rundt flytting til Slemdalsveien 37.

Forskerforbundet spurte om Circle Us rolle i samarbeid med den nye enheten. Visedekanen redegjorde for Circle Us rolle og hovedoppgaver.

Akademikerne kommenterte sakspapirer: manglende informasjon om ansettelse/oppnevnelse av enhetsdirektør, ga uttrykk for bekymring om hvorvidt 50% var tilstrekkelig for direktørvervet, foreslo evaluering av enhetens virksomhet etter 3 istedenfor 5 år. Akademikerne ønsket seg mer informasjon om hvordan enhetenes sentre skal samarbeide i fremtiden.

Hovedverneombud ønsket seg mer innspill om felles administrasjon og større fagmiljø.

Arbeidsgiver forklarte uklarhetene: Direktør av Sustainit vil bli oppnevnt av dekan. Direktørvervet og rollen som leder for SHE blir tildels overlappende dermed 50% blir tilstrekkelig omfang av direktørvervet.

Arbeidsgiver noterte innspillene om evaluering, fremtidssamarbeid samt felles administrasjon for å ta dem videre i saken.

16/22 - Endring av Helsevitenskapelig utdanningssenter (HUS) til Enhet for helsevitenskapelig pedagogikk (HELP)

ved Elin Olaug Rosvold og Hans Mossin

Arbeidsgiver (v/prodekan Elin Olaug Rosvold) presenterte bakgrunn for reorganisering av HUS til HELP. Hun presenterte oppgavene til de to seksjonene som enheten vil bestå av og stillingene knyttet til dem. Lenke til Power Point presentasjon.

Akademikerne ønsket informasjon om måten og perioden enhetsleder blir vervet og råd oppnevnt for. Fagforeningen stilte også spørsmål om finansiering av enheten ettersom lønnskostnadene ligger fast og det ser ut som e-læringsmidler reduseres i langtidsbudsjettet. Akademikerne stilte også spørsmål vedrørende stillingen i Seksjon for medisinsk informatikk som i dag er midlertidig, og om arbeidsgivers tanker om å gjøre den fast. Stillingen har vært midlertidig en periode, og det ser ut til at oppgavene til stillingen vil være nødvendig fremover. Stillingene som administrativ lederstøtte (20%) og studiekonsulent for SamPraks (50%) i HUS ble også diskutert. Akademikerne lurte på hvor de 20% skulle komme fra og ytret at det er hensiktsmessig at vedkommende i stillingen jobber i enheten i øvrige prosenter. Akademikerne savnet forklaring om grenseoppgangen mellom enheten og studieadministrasjonen da begge studiedekaner og seksjonssjef for studieseksjonen skal sitte i rådet, samt det er stillinger i studieseksjonen som kan gjenkjenne sine arbeidsoppgaver i mandatet til HELP (f.eks. bm-koordinator). Det ble meldt at Seksjon for medisinsk informatikk har skrevet et notat, som vil bli oversendt fakultetet, hvor de blant annet gir uttrykk for sine tanker rundt arbeidsmetodikk i fremtiden.

Arbeidsgiver svarte på spørsmål fra tjenestemannsorganisasjonene: Enhetsleder og rådsmedlemmer vil bli oppnevnt av dekan. Perioden for oppnevnelse for vitenskapelige ansatte vil trolig være 2 år. Budsjetteringsmåte er tilpasset budsjetteringsregler på UiO. Midlertidig stilling i Seksjon for medisinsk informatikk er videreført i budsjettet som fast stilling. Stillingene til lederstøtte og SamPraks studiekonsulent er forhandlet med Studieseksjon for å finne den beste løsningen. Arbeidsgiver noterte innspillene om oppnevningsperioden og grenseoppgangen mellom enheten og studieadministrasjonen for å ta dem videre i saken.

17/22 - Gjennomgang av styresaker til Fakultetssteyremøte 8. november 2022

ved Hans Mossin

Sakskart til Fakultetsstyremøte 8. november 2022

2/22-O Virksomhetsrapportering T2 2022

Arbeidsgiver (v/økonomisjef Gaute Frøisland) redegjorde for rapporteringen. Problemstilling knyttet til 5% mindreforbruk ble diskutert. Tjenestemannsorganisasjoner spurte om Fakultetet spiller inn til UiO sentralt om hvordan 5% mindreforbruk ser ut fra Fakultets ståsted. Fakultetet svarte at de i sine tertialrapporter konkret viser til MED sitt mindreforbruk i stor grad er bundet opp igjennom forpliktelser hvor det ikke kommer ny finansiering og slik sett har et begrenset handlingsrom. MED vil fortsette å vise dette framover for å forklare at for en slik virksomhet som MED bedriver vil det være etter vår vurdering til enhver tid ligge flere titallsmillioner (5% = 40 MNOK) i mindreforbruk på grunn av virksomhetens art.

43/22-O Intensjonsavtale med Sykehuset Innlandet HF om økt deltakelse i medisinutdanningen

Arbeidsgiver (v/fakultetsdirektør Hans Mossin) presenterte prosessen rundt intensjonsavtalen. Fakultetet høster erfaringer av inngåelse av en slik avtale om Campus Sør.

Ingen kommentarer fra Tjenestemannsorganisasjonene.

44/22-V Valg på Institutt for helse og samfunn

Arbeidsgiver (v/fakultetsdirektør Hans Mossin) presenterte prosessen rundt valg av instituttleder på Helsam.

Akademikerne påpekte endring av navn på studentrepresentant samt mangel på vedkommendes signatur på protokollen. Arbeidsgiver tar med seg forbedringspotensial for samarbeid med studentorganisasjonen i fremtiden.

Avslutningsvis påpekte arbeidsgiver at to informasjonssøker om Sustainit og HELP vil bli lagt inn i sakskartet for kommende fakultetsstyremøte.

Drøftingssaker:

18/22 - Nyopprettet stilling i Seksjon for forskningsadministasjon

ved Maria Olofsson

Arbeidsgiver (v/ fungerende HR-sjef Anita Robøle) presenterte saken.

Akademikerne lurte på hvorfor saken ikke ble tatt opp som forhandlingssak, men som drøftingssak. Arbeidsgiver forklarte at en slik føring hadde blitt gitt av AP (vedlagt e-post). Tjenestemannsorganisasjonene påpekte videre at lønnsspennet var for lavt for en så omfattende stilling.

Forskerforbundet støttet Akademikernes innspill som gjelder lønnsspennet. Hele spennet bør heves, slik at det både starter og slutter høyere. Det vil antagelig også tiltrekke seg flere og bedre kvalifiserte søkere. I tillegg ga Forskerforbundet tilbakemelding på at det er bra at arbeidsgiver ser behovet for økt bemanning i avdelingen, istedenfor å legge mer arbeid på de ansatte som allerede jobber der.

Arbeidsgiver noterte innspillene og vil vurdere det.

Publisert 21. okt. 2022 18:37 - Sist endret 3. apr. 2024 15:10