10. nasjonale LAR konferanse

16. og 17. oktober deltok 750 mennesker fra hele landet på den 10. nasjonale LAR konferansen i Oslo.

Foto: Tone Øiern

Det er 10. gang Avdeling rus- og avhengighetsbehandling ved Oslo universitetssykehus i samarbeid med SERAF og Universitetet i Oslo arrangerer en nasjonal fagkonferanse om rus- og avhengighetsbehandling i spesialisthelsetjenesten og kommunen. I tillegg er det 10 år siden TSB (Tverrfaglig spesialisert behandling av rusmiddelmisbruk) ble opprettet som egen spesialitet, og dette ønsket man å sette fokus på i årets konferanse.

Ingrid Amalie Havnes åpnet det faglige programmet. Foto: Tone Øiern

Rusmisbruk i norske filmer

Ingrid Amalia Havnes fra SERAF og Nasjonal kompetansetjeneste TSB åpnet det faglige programmet.

Hun gjennomgikk hvordan norske spillefilmer har beskrevet heroinavhengighet fra «Himmel og helvete» til «Engelen».

Det å være avhengig blir skildret mer nyansert og med mer fokus på utfordringene med å komme ut av avhengigheten.

Dekningsgrad i LAR og utfordringer

Etter åpningsforedraget snakket overlege og forsker ved SERAF Ivar Skeie om viktigheten av LAR behandlingen. Skeie redegjorde for hvordan dødelighet, sykelighet og kriminalitet blant opioidavhengige i LAR behandling har blitt redusert sammenlignet med de som ikke har fått behandling. Imidlertid er det utfordringer i LAR og Skeie problematiserte blant annet utilsiktete virkninger som lekkasjer av legemidler, og feil bruk av LAR-legemidler som forårsaker flere overdosedødsfall enn heroin.

En av de største brukerorganisasjonene på rusfeltet, ProLAR presenterte Norges første brukerdrevne undersøkelse om hvordan pasientene opplever å motta legemiddelassistert rehabilitering. Leder for ProLAR, Ronny Bjørnestad, la fram undersøkelsen for konferansen i plenum og belyste her flere dilemmaer. ProLARs undersøkelse viser at én av tre LAR-pasienter må levere urintest én til to ganger i uka. Samtidig mener et stort flertall av det spurte, ca 80 prosent, at de tar medikamentet som forskrevet. Dette ønsket Ronny Bjørnestad å problematisere:

- Er kontrollnivået i LAR lagt opp etter et mindretall som det er utfordringer med?

Til tross for at mange som deltok i brukerundersøkelsen uttrykker at kontrollnivået i LAR er problematisk, sier to av tre at LAR har gitt muligheten for et bedre liv, og at de er fornøyde med medikamentet. ProLARs undersøkelse er den første bruker–til– brukerundersøkelse blant LAR-pasienter i Norge. Organisasjonen fikk svar fra til sammen 1042 pasienter av en populasjon på 7022 norske LAR-pasienter.

Ronny Bjørnestad fra proLAR. Foto: Tone Øiern

Flere kontroversielle tema

I brukerundersøkelsen sier 40 prosent at de ikke ser på LAR-behandlingen som livslang, mens LAR-behandlere ofte formidler hvor risikabelt det kan være å slutte i LAR; ofte basert på statistikk og forskning. For første gang var det å slutte i LAR et tema for LAR-konferansen. Professor Helge Waal ved SERAF holdt innlegg hvor han formidlet at behandlere av LAR-pasienter som ønsker å slutte bør ha gode råd for hånden.

Et annet kontroversielt tema ved årets konferanse var foreskrivning av benzodiazepiner til LAR-pasienter. Norske og internasjonale retningslinjer fraråder foreskriving av slike medikamenter til denne pasientgruppen med få unntak. Likevel bruker fire av ti LAR-pasienter slike medikamenter, hvorav én av fire får dem forskrevet av legen.

- Bør vi åpne mer for diskusjoner om hvilke LAR-pasienter som har utbytte av behandling med benzodiazepiner? spurte overlege Christian Ohldieck fra Helse Bergen.

Bør ikke utgangspunktet bør være pasientens beste? Og skal ikke den overordnete målsettingen i LAR om skadereduksjon og optimalt mestringsnivå også ha noe å si for tilnærmingen til bruk av benzodiazepiner?

Årets arrangement hadde 9 innlegg i plenum og 18 miniseminarer. Årets utenlandske bidrag var fra Professor Ambros Uchtenhagen fra Swiss Research Institute for Public Health and Addiction, en av grunnleggerne av LAR behandling i Europa. I de 18 miniseminarere kunne man velge ulike temaer fra boligproblematikk, pårørendeperspektiv, aldring og somatisk helse, åpne rusmiljøer, R’en i LAR og rehabilitering, medikamentbruk i LAR og brukermedvirkning blant annet.

Presentasjoner til nedlasting

Plenum torsdag